ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Αναζητούνται ποιοτικοί ναυτικοί
για να διατηρηθούν τα πρωτεία
της ελληνικής ναυτιλίας
Την ώρα που οι μελλοντικές ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας ανέρχονται
σε 140.000 ναυτικούς, στην Ελλάδα άρχισε δημόσιος διάλογος για το νέο
όραμα που δεν είναι άλλο από “την προσέλκυση νέων Ελλήνων και
Ελληνίδων στο επάγγελμα του σύγχρονου αξιωματικού εμπορικού ναυτικού
του αύριο συμβάλλοντας στην δημιουργία ενός άρτιου και σύγχρονου
περιεχομένου εκπαίδευσης και μαθητείας”. Η συζήτηση δεν περιορίζεται
μόνο στην προσέλκυση των νέων στα επαγγέλματα της θάλασσας, αλλά και
στην ποιότητα των σπουδών τους, στην αναβάθμιση των Ακαδημιών
Εμπορικού Ναυτικού και στο ρόλο που θα έχει η ιδιωτική ναυτική
εκπαίδευση στην νέα εποχή. Σε εκδήλωση που έγινε στο Ίδρυμα Ευγενίδου
για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας της Ναυτιλίας, αλλά και για την
επέτειο της συμπλήρωσης των 70 χρόνων ζωής του ΙΜΟ, ο πρέσβης του
Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα και Πρόεδρος του
Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, επεσήμανε ότι
στόχος όλων θα πρέπει να είναι «μια σύγχρονη ναυτική εκπαίδευση που θα
στοχεύει στην παραγωγή στελεχών ικανών να ανταποκριθούν στις
απαιτήσεις μιας αγοράς εργασίας που επηρεάζεται καθοριστικά από τις
τεχνολογικές εξελίξεις, αποτελεί ίσως το βασικότερο συστατικό μιας
καλύτερης ναυτιλίας και ενός καλύτερου μέλλοντος” και πρόσθεσε: “Για
να επιτευχθεί ο στόχος αυτός πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το πλαίσιο
της ναυτικής εκπαίδευσης ώστε να εξαλειφθεί η δυσαναλογία μεταξύ των
απαιτήσεων της αγοράς εργασίας και των αναγκαίων δεξιοτήτων που
χρειάζονται πλέον, ενώ απαιτείται ένας ουσιαστικός διάλογος όλων των
εμπλεκομένων φορέων”.
Ο κ. Λ. Δημητριάδης – Ευγενίδης τόνισε επίσης την αναγκαιότητα ενός
διαλόγου στον οποίον θα πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι για
την δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που θα
προάγει την απόκτηση των δεξιοτήτων εκείνων που θα διασφαλίζουν στα
αυριανά στελέχη της ναυτιλίας πως μπορούν να ανταπεξέλθουν στην
τεχνολογική εξέλιξη που ήδη καταγράφεται στον τομέα. Οι στόχοι που
επιτακτικά τίθενται για την ναυτιλιακή κοινότητα είναι οι εξής:
– Να συμβάλει στην προσέλκυση ποιοτικού μαθητικού δυναμικού στη
ναυτική εκπαίδευση.
– Να συμβάλει στην εξάλειψη της τυχόν δυσαναλογίας (mismatch) μεταξύ
δεξιοτήτων και απαιτήσεων της αγοράς εργασίας στη ναυτιλία και
– Να συμβάλει στην αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς και στην
διεθνοποίησή της.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι εφέτος εισήχθησαν στις ΑΕΝ 1.309 νέα παιδιά,
στις σχολές πλοιάρχων και μηχανικών, αλλά έμειναν απέξω από πάνω από
1.500 απόφοιτοι Λυκείου, οι οποίοι αναζήτησαν την τύχη τους στις
ιδιωτικές σχ/ολές που λειτουργούν ήδη στον Πειραιά και στην Αθήνα.
Αρκετοί, πάνω από 300 σπουδαστές φοιτούν ήδη στη Ναυτική Ακαδημία της
Βάρνα, η οποία αντιπροσωπεύεται στη χώρα μας και από ιδιωτικό
κολλέγιο, ενώ άλλοι τόσοι παρακολουθούν μαθήματα ναυτικής εκπαίδευσης
στην Αραβική Ναυτική Ακαδημία, και σε κολλέγια που εκπροσωπούν
ανίστοιχες σχολές της Φινλανδίας και της Βρετανίας.
Ο κ. Λ. Δημητριάδης – Ευγενίδης, υπογράμμισε επίσης ότι οι συνθήκες
απαιτούν πλέον την δημιουργία ενός σύγχρονου και άρτιου περιεχομένου
εκπαίδευσης και μαθητείας που θα προσελκύει νέες και νέους με αυξημένα
ποιοτικά χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «είναι αναγκαίο,
να επενδύσουμε σε μια ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση, ενισχυμένη με
μαθήματα θετικού προσανατολισμού, με σκοπό την παραγωγή στελεχών με
δεξιότητες που θα καλύπτουν τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της
ναυτιλίας».
Στη διάρκεια της ίδιας εκδήλωσης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης, ανέφερε ότι «η ασφάλεια της ναυσιπλοίας,
που είναι και το μείζον ζητούμενο, ξεκινά από τις σχολές ναυτικής
εκπαίδευσης” και ανήγγειλε ότι «στο επόμενο διάστημα θα αναληφθούν
νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες αφενός αυξάνουν κατά 102 τις
μόνιμες θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού και αφετέρου εκσυγχρονίζουν
τόσο τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των Ακαδημιών Εμπορικού
Ναυτικού, όσο και τον κανονισμό σπουδών».
“Παράθυρο” στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση άφησε ο εκπρόσωπος της
Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος ανέφερε ότι «μια
καλή ναυτιλία, προϋποθέτει μια καλή ναυτική εκπαίδευση» και πρόσθεσε
ότι «η Νέα Δημοκρατία τάσσεται υπερ μιας ισχυρής δημόσιας ναυτικής
εκπαίδευσης, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζει ότι και η ιδιωτική ναυτική
εκπαίδευση έχει να προσφέρει πολλά, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς
την δημόσια” Επίσης, τόνισε ότι η Ελλάδα, «όντως η πρώτη ναυτιλιακή
δύναμη του πλανήτη, οφείλει και πρέπει να κάνει όσα χρειάζεται για να
διαθέτει την ισχυρότερη ναυτική εκπαίδευση διεθνώς προσφέροντας
σύγχρονο εκπαιδευτικό περιεχόμενο, όχι μόνον στους Έλληνες νέους που
επιθυμούν μια καριέρα στην θάλασσα, αλλά σε όλο τον κόσμο».
Ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Βασίλης
Λογοθέτης, επεσήμανε τον σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζει ο Διεθνής
Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) καθώς μέσα από σειρά διεθνών κανονισμών
(SOLAS, MARPOL, STCW), καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της σύγχρονης
ναυτιλίας δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην προστασία της ανθρώπινης
ζωής στην θάλασσα, αλλά και στον προστασία του θαλάσσιου
περιβάλλοντος.