ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ 2019
Αύξηση της επιβατικής κίνησης και αύξηση εισιτηρίων
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές,
κατά 9,5% το 2017 και κατά 3-5% το τρέχον έτος, οφείλεται κυρίως στα
νησιά των Κυκλάδων, δεδομένου ότι οι υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από
τους τουρίστες που αποφάσισαν να περάσουν τις διακοπές τους σε
Σαντορίνη, Μήλο, Πάρο, Μύκονο, Σύρο, Σίφνο, Αμοργό και στα άλλα
μικρότερα κυκλαδονήσια. Τα Δωδεκάνησα και οι γραμμές της Κρήτης
παρουσιάζουν οριακή αύξηση, ωστόσο οι γραμμές του Βορείου Αιγαίου:
Λέσβος, Χίος, Λήμνος εμφανίζουν μείωση κατά 30%. Σύμφωνα με την
εκτίμηση του προέδρου του Συνδέσμου Επιβατηγών Επιχειρήσεων Ναυτιλίας
κ. Μιχάλη Σακέλλη “για μία ακόμα φορά παρουσιάζεται αύξηση του
μεταφορικού έργου και υπάρχουν σημάδια επιμήκυνσης της τουριστικής
περιόδου το οποίο είναι ιδιαίτερα θετικό”, ωστόσο, “παρόλα αυτά
υπολειπόμαστε κατά 1,5 εκ. επιβάτες σε σχέση με το 2009, το οποίο
σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των τουρισμού
εξυπηρετήθηκε αεροπορικά”. Πάντως, όπως ομολόγησε ο κ. Σακέλλης την
αύξηση του μεταφορικού έργου στη διετία απορρόφησαν τα νέα πλοία που
δρομολογήθηκαν.
Ο Μιχάλης Σακέλλης, επεσήμανε επίσης ότι η ελληνική ακτοπλοία
ακτοπλοΐα, μέσω των αμέσων και εμμέσων επιδράσεων συμμετέχει στο
Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Χώρας με 12,9 δις ή 7,3% επίσης στην
απασχόληση με 350.000 θέσεις εργασίας, το 50% της απασχόλησης στα
νησιά και πρόσθεσε ότι ακτοπλοϊκές εταιρίες διαθέτουν “έναν ποιοτικό
στόλο ίσως τον καλύτερο στην Ευρώπη για παρόμοιες υπηρεσίες και
διεκπεραιώνουμε ένα ιδιαίτερα αξιόλογο μεταφορικό έργο το οποίο το
2017 ξεπέρασε τους 17.500.000 επιβάτες και αναμένεται να ξεπεράσει τα
18 εκ. το 2018”. Ο πρόεδρος των ακτοπλόων τόνισε ότι το μεταφορικό
έργο των Ακτοπλοϊκών πλοίων αποτελεί το 17,5% της συνολικής Ευρωπαϊκής
κίνησης, το 65%-70% του εισερχόμενου τουρισμού έχει προορισμό τα νησιά
μας, το 65% του μεταφορικού έργου δηλαδή 11 εκ. επιβάτες (μετάβαση +
επιστροφή) αφορά τον τουρισμό.
Εξάλλου, είπε ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις μας επισκέπτονται τα νησιά μας
με ακτοπλοϊκά πλοία 2 εκ. αλλοδαποί και σχεδόν 4 εκ. Έλληνες
τουρίστες, ενώ η επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους επιτυγχάνεται μόνο
δια θαλάσσης όπως επίσης και η εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας και
διευκρίνησε ότι από τα 95 συνολικά νησιά τα οποία εξυπηρετούνται, τα
69 εξυπηρετούνται μόνο ακτοπλοϊκά και πρόσθεσε ότι περισσότερο από το
85% των εμπορευματικών μεταφορών υποστηρίζεται από την ακτοπλοΐα.
Ιδιαίτερα σε ότι αφορά την τροφοδοσία των νησιών με τρόφιμα, μπορούμε
να πούμε ότι η Ακτοπλοΐα έχει σχεδόν την αποκλειστικότητα, συνεπώς
υποστηρίζει το σύνολο των τουριστών ανεξάρτητα εάν χρησιμοποιούν πλοία
ή αεροπλάνα για τις μετακινήσεις τους.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Εκτός, όμως απο την αύξηση της επιβατικής κίνησης, είχαμε στο ίδιο
διάστημα, αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 29% το 2017 και
υπολογίζουμε κατά 25% το 2018 και όπως αποκάλυψε ο κ. Μ. Σακέλλης, τη
διετία 2017- 2018 τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται
να επιβαρυνθούν κατά 100 εκ. ευρώ ποσό το οποίο αποτελεί το 15% των
εισπραττόμενων ναύλων. Έτσι, αναπόφευκτα σύντομα τα ακτοπλοϊκά
εισιτήρια θα αυξηξούν από 10 έως 15% ανάλογα με τη δρομολογιακή
γραμμή.
Ο Γ. ΧΑΤΖΗΜΑΡΚΟΣ
Μιλώντας στο συνέδριο ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος
Χατζημάρκος ζήτησε να “αντιμετωπιστεί επιτέλους το Νότιο Αιγαίο με
όρους ισονομίας και δικαιοσύνης, όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις στον
τομέα των μεταφορών” και σε μια αποστροφή του λόγου του, επιχειρώντας
να τεκμηριώσει με αριθμούς την κατάφορη αδικία σε βάρος των νησιών του
Νοτίου Αιγαίου, ως προς τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, τόνισε ότι «οι
χρηματοδοτήσεις είναι σαν μονό σεντόνι σε διπλό κρεβάτι, που όσο κι αν
το τεντώσεις, δεν μπορεί να σκεπάσει αυτό που πρέπει να σκεπάσει» και
εξήγησε: «Η χώρα δέχτηκε τα τελευταία 30 χρόνια, δέχτηκε την βιαιότερη
εισαγωγή πλούτου που γνώρισε στην ιστορία της. Αναφέρομαι στους
ευρωπαϊκούς πόρους. Εάν βάλει κανείς τα μεσογειακά ολοκληρωμένα
προγράμματα, τα προγράμματα του Ταμείου Συνοχής, τα κοινοτικά πλαίσια
όπως άρχισαν αυτά να λέγονται το 713, το 1216, το ΕΣΠΑ 1420 που τρέχει
τώρα θα δει ένα τρομακτικό ποσόν το οποίο έχει διατεθεί για τα
μεταφορικά δίκτυα αυτής της χώρας. Θα δει ποσά που υπερβαίνουν τα
25δις ευρώ τα οποία έχουν πάει στο οδικό δίκτυο. Αγαπάμε την πατρίδα
μας, όμως, δεν μπορούμε να μην κάνουμε την σύγκριση. Και πραγματικά
δεν αντιλαμβάνομαι ποιο είναι αυτό το εμπόδιο, που στον σχεδιασμό των
μεταφορικών δικτύων, σε μια σε μια επικράτεια από την Κέρκυρα, τους
Παξούς έως το Καστελλόριζο, δεν περιλαμβάνει ισότιμα και αυτόν τον
θαλάσσιο χώρο”.
Ο Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ
Στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα, στη
χρηματοδότηση των λιμενικών υποδομών, στο θέμα των συμβάσεων των
άγονων γραμμών και το πως θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν ακτοπλοϊκώς
καλύτερα τα νησιά, αλλά και στην εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου,
αναφέρθηκε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια οι
συνθήκες στην ακτοπλοΐα και στις συνδέσεις των νησιών έχουν βελτιωθεί
σημαντικά είτε στις Κυκλάδες είτε στα Δωδεκάνησα, είπε ο κ.
Σαντορινιός, ενώ αναφερόμενος στο θέμα της χρηματοδότησης των άγονων
γραμμών, τόνισε ότι το ποσό για το 2016 και το 2017 έφθασε ξεχωριστά
για το κάθε έτος στα 85 εκατ. ευρώ, το 2018 στα 89, ενώ το 2019
αναμένεται να αγγίξει τα 91,5 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε ότι σήμερα το 50%
των ελεύθερων γραμμών της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα γίνεται στο νότιο
Αιγαίο, όπως επίσης και το 70% της διακίνησης των οχημάτων και των
επιβατών από αυτά που μεταφέρονται σε όλη την Ελλάδα.