ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Διχάζουν οι επενδύσεις της Cosco την κοινωνία του Πειραιά
Το Mall και το ξενοδοχείο τα “αγκάθια” για τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά
“Πράσινο φως” άναψαν οι περισσότεροι φορείς της ευρύτερης περιοχής του
Πειραιά για το μεγαλεπήβολο επενδυτικό σχέδιο της Cosco για το λιμάνι
του Πειραιά ωστόσο υπάρχουν αντιρρήσεις κυρίως για την κατασκευή δύο
ξενοδοχείων και Mall με εμπορικές χρήσεις μέσα στο λιμάνι του Πειραιά,
καθώς και για μετατροπή των προβλητών της επισκευής για υποδοχή Mega
θαλαμηγών. Ο προβληματισμός που υπάρχει, τόσο από τους επαγγελματικούς
φορείς, όσο και από τους παραλιμένιους Δήμους είναι τα σχεδιαζόμενα
έργα θα πλήξουν τους εμπόρους του Πειραιά και τα καρνάγια στο Πέραμα.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΛΠ ανακοίνωσε στις αρχές του έτους να επεκτείνει
τις δραστηριότητες του κατασκευάζοντας, να δημιουργήσει κέντρα
logistics έκτασης 80.000 τ.μ., να κατασκευάσει δύο ξενοδοχειακά
συγκροτήματα, να επεκτείνει το λιμάνι της κρουαζιέρας για να
υποδέχεται έξι κρουαζιερόπλοια μήκους 350 μέτρων, να κατασκευάσει
νέους επιβατικούς σταθμούς και να εγκαταστήσει νέα δεξαμενή μήκους 240
μέτρων, πλάτους 45μ., βάθους 18 μ., χωρητικότητας 205,66 τόνων και
ανυψωτικής ικανότητας 22.000 τόνων, η οπόια μπορεί να εξυπηρετεί πλέον
τα περισσότερα πλοία της ακτοπλοΐας αλλά και ελληνόκτητα
κρουαζιερόπλοια. Η δεξαμενή ήδη έχει φθάσει στον Πειραιά και έχουν
εξασφαλιστεί οι σχετικές αδειοδοτήσεις.
Συνοπτικά μπορούμε να καταγράψουμε ως εξής τις αντιδράσεις για τις
επενδύσεις στον ΟΛΠ:
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά τάσσεται “υπέρ των
επενδυτικών έργων, που θα στοχεύουν στην ανάπτυξη των λιμενικών
υποδομών και τουριστικών υπηρεσιών εντός του λιμανιού, ενώ θα μπορούν
να διαχέουν τις ψυχαγωγικές και εμπορικές δραστηριότητες εντός της
πόλης”, ωστόσο
επισημαίνει ότι η πειραϊκή αγορά προσδοκά “μεγαλύτερη
συνεργασία με τον Ο.Λ.Π. , με πολλές τοπικές επιχειρήσεις-μέλη του
Ε.Β.Ε.Π. να εκφράζουν την επιθυμία να ενταχθούν στο «suppliers list»
για τις ανάγκες εξοπλισμού των εγκαταστάσεων και εφοδιασμού των
αναλωσίμων, προσφέροντας πάντα ποιότητα, προδιαγραφές, άμεση
εξυπηρέτηση και ανταγωνιστικές τιμές” και προσθέτει: “Τα αναπτυξιακά
έργα, που περιλαμβάνονται στο «Master Plan» πρέπει να προχωρήσουν,
ώστε ο Πειραιάς να σταματήσει να πληρώνει τα λάθη του παρελθόντος, τα
οποία του στέρησαν σημαντικές υποδομές, κατακτώντας επιτέλους την
κορυφαία θέση, που του αξίζει. Τέλος το Ε.Β.Ε.Π. καλωσορίζει την άφιξη
της νέας πλωτής δεξαμενής που ήρθε για φέρει περισσότερες δουλειές
στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά”.
Εξάλλου, ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων κ. Παναγιώτης Χατζηπέρος με
επιστολή του τονίζει ότι “ο χρόνος ο οποίος διατέθηκε για τη
διαβούλευση είναι απελπιστικά περιορισμένος για ένα τόσο σοβαρό θέμα»
και υποστηρίζει ότι «για ένα τέτοιας εκτάσεως πρόγραμμα εξυπακούεται
ότι πρέπει να έχουν ληφθεί όλες οι απαιτούμενες ΣΜΠΕ και ΜΠΕ για την
εκτέλεση των έργων και για την περίπτωση της Κυνόσουρας και του
ευρύτερου θαλάσσιου χώρου γύρω από αυτήν, που έχουν χαρακτηριστεί ως
Ζώνη Μεγίστης Προστασίας και Ιστορικό Τόπος, απαιτείται και η
συμμετοχή των υπηρεσιών χερσαίων και ενάλιων αρχαιοτήτων του
Υπουργείου Πολιτισμού”.
Η θέση του Δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Πειραιά διαμορφώθηκε αφού
προηγήθηκε ευρεία σύσκεψη με φορείς της περιοχής. Ο δήμαρχος κ. Γ.
Μώραλης τόνισε ότι “το πρόσημο είναι θετικό για την πόλη του Πειραιά,
δεδομένου ότι αυτές οι επενδύσεις εφόσον υλοποιηθούν σε κάποιους
συγκεκριμένους χρόνους μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη και του
λιμανιού και κατ επέκταση της πόλης του Πειραιά και της ευρύτερης
περιοχής”, ενώ δεν έχει αντίρρηση για την κατασκευή ξενοδοχείων “στην
Παγόδα και στο Πόρτο Λεόνε”, προσθέτοντας ότι “η ανάπτυξη του Πειραιά
εστιάζεται στο να γίνει λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας και για να γίνεις
λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας πρέπει απαραίτητα να έχεις τετράστερες,
πεντάστερες ξενοδοχειακές μονάδες κάτι που η πόλη μας δεν έχει”. Ο
δήμαρχος Πειραιά τάσσεται υπέρ της δημιουργίας Μουσείου Μετανάστευσης
και Ιστορικού Αρχείου του ΟΛΠ στην πέτρινη αποθήκη, του νέου προβλήτα
κρουαζιέρας. Όμως, ο κ. Γ. Μώραλης διατύπωσε τις αντιρρήσεις του στην
προτεινόμενη ανέγερση mall στην χερσαία λιμενική ζώνη και να είναι
προσβάσιμο σε όλους, ανεξάρτητα αν είναι ταξιδιώτες ή όχι και
υπογράμμισε: “επιθυμώ τη διάχυση του κόσμου στην πόλη και τόνισε αν
υπάρχουν ξενοδοχεία, ένα μουσείο, ένα mall είναι πιθανόν κάποιος να
σκέφτεται ότι μπορεί να κρατήσει τον κόσμο μέσα στη χερσαία λιμενική
ζώνη και να αυξάνει τους δικούς του τζίρους και τη δική του ανάπτυξη,
αλλά να μην δούμε ανάπτυξη μέσα στην πόλη. Είμαστε αρνητικοί. Θα το
θέσουμε και στην ΕΣΑΛ”.
Επίσης, ο Δήμος Κερατσινίου – Δραπετσώνας με απόφαση κατά πλειοψηφία
του δημοτικού του συμβουλίου ότι “αποδέχεται τη γενική θέση του Δήμου
Κερατσινίου-Δραπετσώνας για το Master Plan που εμπεριέχει τις εξής
παραδοχές: Πρέπει να γίνουν επενδύσεις στο λιμάνι με στόχο την
αναβάθμιση του και τον εκσυγχρονισμό του, ώστε να συμβάλλει στην
ανάπτυξη της χώρας. Για εμάς οι επενδύσεις δεν είναι απλά επιθυμία,
αλλά απαίτηση. Το λιμάνι πρέπει να είναι αυτό που ήταν πάντα: ανοιχτό
στις πόλεις. Οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες δεν μπορούν να δέχονται
μόνο τις οχλήσεις από την συνύπαρξη τους με το λιμάνι, αλλά πρέπει να
υπάρχουν οφέλη και για τον οικονομικό ιστό των πόλεων μας. Οι
εμπορικές χρήσεις που προβλέπονται στο Master Plan να περιοριστούν
στις άκρως απαραίτητες για την στήριξη των λιμενικών δραστηριοτήτων
(π.χ. επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας, εκδοτήρια, λίγα καφέ κλπ).
Στόχος πρέπει να είναι η ενίσχυση των εμπορικών υποδομών των πόλεων,
ώστε να έχουν οφέλη από την ανάπτυξη της HOMEPORT κρουαζιέρας ως
λιμάνι εκκίνησης. Η ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φορτίου με παραχώρηση
του κιγκλιδώματος του ΟΛΠ πλάτους μιας λωρίδας στη νέα γραμμή Τραμ
προς Κερατσίνι-Πέραμα (επισυνάπτεται σχεδιάγραμμα). Θεωρούνται μη
αποδεκτές χρήσεις εστιατορίων, εμπορικών μαγαζιών, εμπορικού πολυχώρου
shopping mall, σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων, μηχανουργείων,
ξυλουργείων και λοιπών δραστηριοτήτων συνεργείων.” Προτείνεται,
επίσης, η παραχώρηση για χρήση στον Δήμο των αποθηκών και του κτιρίου
που βρίσκονται στη θέση Καστράκι, ώστε σε συνεργασία με το Υπουργείο
Πολιτισμού και την Περιφέρεια, να προχωρήσει στη δημιουργία του
μουσείου εναλίων αρχαιοτήτων.