Εθνική Στρατηγική Ναυτιλίας προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και θα τη θέσει υπόψη όλων των κομμάτων για διαβούλευση, όπως δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Ο κ. Κουρουμπλής εξήγησε ότι η Εθνική Στρατηγική Ναυτιλίας περιλαμβάνει 12 στόχους, οι οποίοι εκτείνονται από τη Ναυτική Εκπαίδευση, τη Ναυπηγοεπισκευή, την Ποντοπόρο Ναυτιλία και το Ναυτιλιακό cluster και φτάνουν ως την Ακτοπλοΐα, τη Νησιωτική Πολιτική, τη Λιμενική Βιομηχανία, την Κρουαζιέρα και τα σκάφη αναψυχής. Ο Υπουργός ζήτησε τη συνεργασία όλων των κομμάτων «για να μπορέσουμε να ασκήσουμε μια εθνική πολιτική όλοι μαζί σε αυτό το πολύ κρίσιμο ζήτημα. Γιατί με μια τέτοια πολιτική μπορούμε πραγματικά να αντιμετωπίσουμε και τους κινδύνους, αλλά και να δώσουμε ακόμη περισσότερη ώθηση στη Ναυτιλία, τον τομέα, που πραγματικά η Ελλάδα πρωτοστατεί σε όλον τον κόσμο», όπως είπε.
Ο κ. Κουρουμπλής εξήγησε ότι από τότε που ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε υπό την προστασία του Συντάγματος τους νόμους για τη Ναυτιλία – και οι Έλληνες ναυτικοί ήταν τότε εκατόν πενήντα χιλιάδες- μέχρι σήμερα έγιναν 10 μειώσεις στις συνθέσεις των πληρωμάτων στα υπό ελληνική σημαία πλοία και το αποτέλεσμα το οποίο βρήκε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν έγινε κυβέρνηση, είναι να υπηρετούν στα ελληνικά πλοία μόνο 6000 ναυτικοί, στην Ποντοπόρο Ναυτιλία.
Η τελευταία μείωση στις συνθέσεις έγινε το 2005, με την τότε κυβέρνηση προφανώς να πιστεύει στις υποσχέσεις ότι θα έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία, αλλά δεν ήρθαν. Ο κ. Κουρουμπλής εξήγησε ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά γενικότερα ευρωπαϊκό και ανέφερε το παράδειγμα της Γερμανίας, οι εφοπλιστές της οποίας επίσης βάζουν τα πλοία τους σε σημαίες ευκαιρίας, αγνοώντας τις σχετικές εκκλήσεις περί του αντιθέτου από την καγκελάριο Μέρκελ.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας τόνισε ότι παρά την μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, αυξήθηκε η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου και όπως είπε η φορολόγηση των πλοίων γίνεται με βάση τη χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι η απώλεια αντισταθμίζεται. Είπε επίσης ότι οι Έλληνες αξιωματικοί, πλοίαρχοι και μηχανικοί είναι περιζήτητοι στην Ποντοπόρο Ναυτιλία. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση των ναυτικών και άρα κακώς μειώθηκαν οι διακόσιες ογδόντα μόνιμες θέσεις στις ακαδημίες εκπαίδευσης και έγιναν ογδόντα. Στην εκπαίδευση λοιπόν των ναυτικών, το Υπουργείο σήμανε συναγερμό και έχει ξεκινήσει μία πολύ σημαντική προσπάθεια. Επίσης σε συνεννόηση με όλους αυτούς τους θεσμούς του χώρου, μειώθηκε ο χρόνος έκδοσης των αδειών εγκατάστασης εταιρειών. Μέχρι πριν από ένα χρόνο, έπρεπε να υπογράψουν τρεις Υπουργοί. Τώρα υπογράφει μόνο ο Υπουργός Ναυτιλίας και η αίτηση για την εγκατάσταση των εταιριών γίνεται ηλεκτρονικά. Η ελληνική σημαία παραμένει στη «λευκή λίστα» του Μνημονίου των Παρισίων και θεωρείται μία από τις πιο ποιοτικές σημαίες στον κόσμο, είπε ο Υπουργός.
Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ακόμα ότι είναι ο πρώτος, μετά από 27 χρόνια, Υπουργός Ναυτιλίας που επισκέφτηκε τους Lloyd’s του Λονδίνου. Και επειδή το ποσοστό συμμετοχής της ελληνικής ναυτιλίας είναι μεγάλο στον τζίρο όλων των ασφαλιστικών εταιρειών, το Υπουργείο άρχισε διάλογο σε μια προσπάθεια να διεκδικήσει – κι εδώ χρειάζεται και τη στήριξη της Αντιπολίτευσης- η έδρα αυτών των εταιρειών μετά το Brexit, τουλάχιστον των θυγατρικών που ασχολούνται με τη ναυτιλία, να έρθει στην Ελλάδα.
Είπε επίσης ότι η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μια πολύ σημαντική προσπάθεια για την αποδέσμευση των ναυπηγείων από τα βάρη του παρελθόντος, αφού είναι γνωστό τι έγινε τα τελευταία δέκα χρόνια στον χώρο της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Ειδικά με αφορμή την πράσινη ενέργεια, η χρήση της οποίας γίνεται υποχρεωτική, κι επειδή θα πρέπει να γίνουν μετατροπές στα πλοία, για το λόγο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να ανατρέψει τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τις λαθεμένες πολιτικές που έκλεισαν ουσιαστικά το Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά. Όπως είπε, με ισχυρές παρεμβάσεις στην COSCO, τον Σεπτέμβριο θα είναι εδώ η δεξαμενή των ογδόντα χιλιάδων τόνων. Και προγραμματίζεται να βρεθεί χώρος για τη δεξαμενή των τριακοσίων πενήντα χιλιάδων τόνων. Επίσης η κυβέρνηση συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση για να βρεθεί τρόπος να απελευθερωθεί η μεγάλη δεξαμενή του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Αλλά, όπως κατήγγειλε, έχει πληροφορίες ότι υπάρχουν και παράγοντες στην Ελλάδα που δεν το θέλουν αυτό. Είπε ακόμα ότι γίνεται και μεγάλη προσπάθεια να ενεργοποιηθούν περισσότερο τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου. Αντίστοιχη, είπε, είναι η προσπάθεια για την ουσιαστική αναδιοργάνωση της λιμενικής βιομηχανίας. Η χώρα δεν είχε καταγεγραμμένα τα λιμάνια, τους όρμους, τα αγκυροβόλια πουθενά. Στο σημείο αυτό κάλεσε τον ερωτώντα βουλευτή κ. Ι. Πλακιωτάκη στο Υπουργείο Ναυτιλίας για να ενημερωθεί ενδελεχώς για όλα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής, στο μικρό διάστημα που κυβερνά ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ότι αφορά τα capital controls, με τα οποία πράγματι υπάρχει ένα πρόβλημα, είπε ότι εκτός από τις προσπάθειες για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες στην κίνηση κεφαλαίων, προχωρούν ακόμα δύο καινούργιες πρωτοβουλίες, πρώτον σε συνεργασία με την Κεφαλαιαγορά, την Εθνική Τράπεζα και το Χρηματιστήριο, για να εκδοθεί ομόλογο από Έλληνες εφοπλιστές και δεύτερον για να προχωρήσει ο νόμος του 2012, ο οποίος εξουσιοδοτούσε τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας να προχωρήσουν σε έκδοση ΚΥΑ για τη δυνατότητα του leasing και στα ποντοπόρα και στα πλοία αναψυχής.