Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες του διεθνούς εμβέλειας Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017» στο «Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη» στη Λεμεσό.Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο. Το θέμα του φετινού Συνεδρίου Ναυτιλιακή Κύπρος είναι «Ο Κόσμος του Χθες, το Αύριο του Σήμερα» (“Yesterday’s World, Tomorrow’s Today”). Το φετινόσυνέδριοπροσέλκυσεδιακεκριμένουςομιλητέςκαιπέραντων850 ναυτιλιακώνπαραγόντων από όλο τον κόσμο.
Τις σημερινέςεργασίεςτουΣυνεδρίουπροσφώνησεαρχικάκαλωσορίζονταςτουςσύνεδρουςο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. O Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης απηύθυνε το εναρκτήριο χαιρετισμό του συνεδρίου.
Στον Εναρκτήριο Χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, αναφέρθηκε στον τομέα της ναυτιλίας ως τον μοναδικό τομέα στην Κύπρο του οποίου το μέγεθος υπερβαίνειτομέγεθοςτηςΚύπρουωςΚράτοςκαιστογεγονόςότιηκυπριακήναυτιλίακατέχει εξέχουσα θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Η Κύπρος έχει καθιερωθεί ως μια καταξιωμένη σημαία και ως βάση διεθνών ναυτιλιακών εργασιών, παρέχοντας ταυτόχρονα ένα ευνοϊκό καθεστώς για ξένες επενδύσεις. Η Κύπρος είναι μια από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ε.Ε. ενώ έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο ναυτιλιακός τομέας έχει συνεισφέρει καταλυτικάστηνανάκαμψητηςοικονομίας.Συνεπώςηναυτιλίακαιηπεραιτέρωανάπτυξητης είναι μια από τις κύριες προτεραιότητες της Κυπριακής Κυβέρνησης, ανέφερε ο Πρόεδρος. Ο Πρόεδρος αναφέρθηκε στην ανάγκη εστίασης στο μέλλον του κυπριακού ναυτιλιακού τομέα με σκοπό να διασφαλιστεί η σταθερή και ουσιαστική ανάπτυξή του. Ο Πρόεδρος ανακοίνωσε την υλοποίηση της δέσμευσης της Κυπριακής Κυβέρνησης για την ίδρυση ανεξάρτητου Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Η λειτουργίατουνέουΥφυπουργείουθαξεκινήσειτην1η Μαρτίου2018.
Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Μελλοντική Στρατηγική της Ναυτιλίας: Ρυθμιστές εναντίον Βιομηχανίας» (“Shipping Strategy: Regulators vs. Industry”). Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κ. Μάριος Δημητριάδης ήταν ο συντονιστής της συζήτησης. Χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Kitack Lim, ΓενικόςΓραμματέαςτουΔιεθνούςΝαυτιλιακούΟργανισμούκαιηκα.Magda Kopczynska,Διευθύντριατης Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκ μέρους της κας Violeta Bulc, Επιτρόπου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο κ. Kitack Lim και η κα Magda Kopczynska συμμετείχαν στη συζήτηση με τον κ. Esben Poulsson, Πρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον κ. Niels Smedegaard, Πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εκφράστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις σχετικά με τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η
Κυλλήνης, Μέσα Γειτονιά, 4007 Λεμεσός, Ταχυδρομική Διεύθυνση: Τ.Θ. 56193, 3305 Λεμεσός, Κύπ ρος Τηλέφωνο: +357 25848100, Τηλεομοιότυπ ο: +357 25848200 Ηλ.Ταχ.: maritimeadmin@dms.mcw .gov.cy, Ιστοσελίδα: http://www.shipping.gov.cy
εμπορικήναυτιλίαστομέλλον.Τονίστηκεησημασίατηςεντατικοποίησηςτηςσυνεργασίας μεταξύ όλων των παραγόντων του ναυτιλιακού τομέα, η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και η προετοιμασία της ναυτιλίας για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι δεν βλέπουν να υπάρχειθέμααντιπαράθεσηςμεταξύΡυθμιστώνκαι Βιομηχανίας.Αντίθετα,υπάρχειμιαδιαχρονική και επιτυχής συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και της βιομηχανίας που εργάζονται με σκοπό να επιτύχουν κοινούς στόχους. Στόχοι οι οποίοι, εάν επιτευχθούν, θα έχουν ευεργετικό και θετικό αποτέλεσμα όχι μόνο για την ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και πέραν αυτής. Επισημάνθηκε πως οι ρυθμιστέςπρέπειναενεργούνπροληπτικάκαινααυξήσουντηνταχύτηταπροσαρμογήςτης νομοθεσίας με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Μια από τις κύριες προκλήσεις που αναφέρθηκαν είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον ναυτιλιακό τομέα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις αξιόλογες προσπάθειεςπουκαταβάλλουναπόκοινούοιρυθμιστέςκαιηναυτιλιακήβιομηχανίαγιατη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εκφράστηκαν απόψεις σχετικά με τις συζητήσεις που διεξάγονται στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization-ΙΜΟ) για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας στρατηγικής που θα καθορίσει το ποσοστό κατά το οποίο οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας θα πρέπει να μειωθούν. Αναφέρθηκε πως, ενόψει του ότι η ναυτιλία είναι παγκόσμιο θέμα, ο ΙΜΟ παραμένει το πλέον κατάλληλο φόρουμ. Μεταξύ των σημείων που εγέρθηκανήτανότιημελλοντικήναυτιλιακήνομοθεσίαθαπρέπεινακαθορίζειαπαιτήσειςγια τη χρήση τεχνολογίας που είναι ήδη αποτελεσματικά διαθέσιμη στη βιομηχανία και όχι εντός των εργαστηρίων. Μια περιβαλλοντικά βιώσιμη βιομηχανία πρέπει να είναι επίσης οικονομικά βιώσιμη. Αναφέρθηκε επίσης η ανάγκη δημιουργίας εναλλακτικών καυσίμων και νέων συστημάτων πρόωσης προκειμένου να προκύψει ένα μέλλον με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σημειώθηκε η δέσμευση των εκπροσώπων της βιομηχανίας για ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η επιθυμία της βιομηχανίας για μια ακόμα καλύτερη προσέγγιση της ναυτικής νομοθεσίας, βασιζόμενη στο ολοκληρωμένο παγκόσμιο πλαίσιο που παρέχει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO). Έγινε επίσης αναφορά στην πρόκληση της ψηφιοποίησης. Σημειώθηκε ότι η αυτοματοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ήδη πραγματικότητα καιθα επιταχυνθείκατά τα επόμενα έτημε αποτέλεσμα να μειωθούν τα ατυχήματα πλοήγησης και να καταστεί η διαχείριση των πλοίων αποτελεσματικότερη. Επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρος προγραμματισμός για να αντιμετωπιστεί η πρόκληση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Στη συνέχεια έλαβε χώρα συζήτηση με θέμα «Ιδιοκτήτες Δεξαμενοπλοίων-απειλούμενο είδος;» (“Tan k e r Owners; An endangered Species?”). Ο κ. Θέμης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου ήταν ο συντονιστής της συζήτησης με ομιλητές τους κυρίους Robert Burke, Διευθύνων Σύμβουλο της Ridgebury Tankers, τον κ. Rob McLeod, Επικεφαλής Risk Marketing των Hartree Partners Advisory Services UK Limited και τον κ. Kevin Oates, Διευθύνων Σύμβουλο της Marine Money Asia Pte Ltd. Η συζήτηση εστιάστηκε στο κατά πόσον οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων έχουν να αντιμετωπίσουν ένα απειλούμενο μέλλον. Οι ομιλητές ανέλυσαν το γεγονός ότι παρόλο που η ζήτηση για πετρέλαιο αλλάζει εξαιτίας της στροφής στις ανανεώσιμες πηγές καθαρής ενέργειας, η ανάγκη για μεταφορά πετρελαίου κα ι των παραγώγωντουμεδεξαμενόπλοιαδενθαεξαλειφθείγιατίηεξάλειψηαυτήςτηςανάγκης δεν είναι καθόλου ρεαλιστική, τουλάχιστον για τα επόμενα 25 χρόνια – όση και η διάρκεια ζωής των πλοίων που κατασκευάζονται σήμερα. Αναφέρθηκε ότι, είναι αδύνατο ο κόσμος να μην χρειάζεται πλέον το αργό πετρέλαιο και τα καθαρά προϊόντα ή ότι το πετρέλαιο θα μπορεί να μεταφερθεί από την πηγή στην κατανάλωση χωρίς τη χρήση δεξαμενοπλοίων. Η Δύση μπορεί να επιδιώκει με περισσότερη θέρμη την μετατόπιση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά η ζήτηση για πετρέλαιο θα συνεχίσει να αυξάνεταιστηνΑσία,Αφρικήκαισεάλλεςαναπτυσσόμενεςοικονομίες.Ιδιαίτερηέμφασηέχειδοθείστην σημασίατηςπροστασίαςτουπεριβάλλοντοςόπωςεπίσηςόμωςκαιηανάγκηικανοποίησηςτων βασικών οικονομικών αναγκών των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Οι ομιλητές κατέληξαν στο ότι οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίωνμπορείναείναιευάλωτοιαλλάσίγουρα δενσυνιστούναπειλούμενοείδος.Σημειώθηκε επίσης ότι αναμένεται μια βελτίωση στην αγορά. Η διατήρηση ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης είναι σημαντική για τη διασφάλιση ενός λαμπρού μέλλοντος για τους ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων.
Η τρίτη συζήτηση της ημέρας είχε θέμα «Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους πλοιοκτήτες» (“What does the future hold for Shipowners”). Ο κ. Γιώργος Μούσκας, Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών ήταν ο συντονιστής της συζήτησης αυτής με ομιλητές τον κ. Ανδρέα 2
Χατζηγιάννη, Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, τον κ. Πάνο Λασκαρίδη, Διευθύνων Σύμβουλο Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Co Ltd και κ. Γιώργο Προκοπίου, Πρόεδρο της Dynacom Tankers ManagementLtd. Οιομιλητέςανέφερανότιηαγοράβελτιώνεταικαιότιοιχαμηλότερεςτιμέςτωνπλοίων ανήκουνπιαστοπαρελθόν.Σημειώθηκεουσιαστικήαύξησησταναύλατωνπλοίωνμεταφοράς φορτίων χύδην και μια μικρή αύξηση στα ναύλα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Γι’ αυτό το λόγο τ ο μέλλον αναμένεται να είναι ευοίωνο. Η προσφορά και ζήτηση των πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην φαίνεται ικανοποιητική. Οι πλοιοκτήτες δεν πρέπει να αποθαρρύνονται από το να παραγγέλλουν καινούρια πλοία αλλά πρέπει να το πράττουν με σύνεση. Σημειώθηκε πως κατά το προηγούμενο έτος καταγράφηκε ρεκόρ διάλυσης πλοίων ενώ για την επόμενη χρονιά αναμένεται να καταγραφεί η χαμηλότερηπαραλαβήκαινούργιωνπλοίων. ΟιομιλητέςανέλυσαντηνεπιρροήτηςΚινεζικήςοικονομίας στην κερδοφορία της ναυτιλιακής βιομηχανίας ενώ ανέφεραν πως η οικονομία της Ινδίας επίσης αναπτύσσεται ραγδαία. Αναλύθηκαν οι παράμετροι της χρηματοδότησης πλοίων και σημειώθηκε πως η χρηματοδότηση της ναυτιλίας στηρίζεται στην καλή φήμη των δανειοληπτών. Η απροθυμία των ΕυρωπαϊκώνκαιΑμερικανικώντραπεζώνναχρηματοδοτούντηνναυτιλίαέχειδημιουργήσειένα κενό το οποίοέχεικαταληφθείαπότιςκινεζικέςτράπεζες.Παρόλααυτάοιτράπεζεςέχουναρχίσεινα διαθέτουν κεφάλαιαγιατηνναυτιλία.Τηστιγμήπουθα είναιδιαθέσιμακαλύτεραναύλατότεθαυπάρχει επαρκής χρηματοδότηση πλοίων. Τέλος τονίστηκε η σημασία της καινοτομίας και η ύπαρξη υπηρεσιών που να εστιάζονται στην ποιότητα.
Της σημερινής έναρξης των εργασιών του Συνεδρίου προηγήθηκε χθες Κυριακή 08 Οκτωβρίου 2017 εναρκτήριαΔεξίωση στο Ξενοδοχείο Amathus Beach Hotel στη Λεμεσό όπου απονεμήθηκε το «Κυπριακό Βραβείο Ναυτιλίας 2017» ως αναγνώριση της προσφοράς προσώπων ή εταιρειών στην ανάπτυξη της Κυπριακής Ναυτιλίας στην MSC Shipmanagement Ltd.
ΤοΣυνέδριοδιεξάγεταιστηνΚύπροανάδιετίακαιφέτοςδιοργανώνεταιγιαδέκατηπέμπτησυνεχή φορά από το 1989. Το Συνέδριο συνδυάζει επίσης την «Έκθεση Ναυτιλιακών Υπηρεσιών» (“Maritime Services Exhibition”) η οποία αποτελεί μέρος του Συνεδρίου και στην οποία συμμετέχουν πέραν των 40 εκθέτων.
Η δεύτερη μέρα των εργασιών του Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017» διασφάλισε με επιτυχία να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των συνέδρων στα επίπεδα της προηγουμένης ημέρας. Εκατοντάδες ναυτιλιακοί παράγοντες από όλο τον κόσμο παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον και τη δεύτερη μέρα των εργασιών του Συνεδρίου δικαιώνοντας έτσι τη φήμη του σαν ένα από τα πιο δημοφιλή ναυτιλιακά Συνέδρια παγκοσμίως.
Η πρώτη συζήτηση της ημέρας είχε θέμα «Το κόστος των καυσαερίων» (“The cost of smoke”) και συντονιστής ήταν ο κ. Ιωάννης Ευστρατίου, Αναπληρωτής Διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας με ομιλητές τους κ. Γεώργιο Χριστοφή, Επικεφαλή Τομέα (Environment and Capacity Building Unit) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (European Maritime Safety Agency), τον κ. Tony Paulson, Πρόεδρο της Επιτροπής Ρύπανσης (Pollution Committee) της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ασφαλιστικών Οργανισμών (International Group of P&I Clubs), τον κ. Peter Hinchliffe, Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον κ. Philippe Baumans (Hull Panel Chairman) της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (International Association of Classification Societies- IACS). Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αρνητική συνεισφορά της ναυτιλίας στην ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία και οδήγησε σε πληθώρα διεθνών, περιφερειακών και εθνικών κανονισμών για την αντιμετώπιση της. Κάποιοι εξ’ αυτών των κανονισμών θα μπουν σύντομα σε εφαρμογή ενώ κάποιοι άλλοι κανονισμοί βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας. Έχει αναφερθεί ότι τα αέρια του θερμοκηπίου (ειδικά το διοξείδιο του άνθρακα -CO2) και το διοξείδιο του θείου (SO2) έχουν πρωτεύοντα ρόλο στις συζητήσεις όσον αφορά στις εκπομπές αερίων. Οι ομιλητές αναφέρθηκαν εκτενώς στην εφαρμογή του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στην Παρακολούθηση, Αναφορά και Επαλήθευση (MRV Regulation) των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία που προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια και στον κανονισμό του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization-ΙΜΟ) για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του θείου στο 0,5% από την 1η Ιανουαρίου 2020. Μέσα από την συζήτηση οι ομιλητές συμφώνησαν ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ίσως να είναι το καύσιμο του μέλλοντος αφού με αυτό επιτυγχάνεται σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων. Όσον αφορά στα θέματα ασφαλιστικής κάλυψης, σημειώθηκε ότι τα οικολογικά πλοία δεν θα απολαμβάνουν άμεσα μείωση ασφαλίστρων αφού τα ασφάλιστρα καθορίζονται βάσει του ιστορικού των απαιτήσεων. Εντούτοις, τα λιγότερο οικολογικά πλοία έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν πιο βεβαρημένο ιστορικό απαιτήσεων (claims history). Συνεπώς, προκύπτουν έμμεσα ασφαλιστικά οφέλη όσον αφορά στα οικολογικά πλοία. Σημειώθηκε πως, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πρόθυμη να αναλάβει μερίδιο ευθύνης για τις εκπομπές αερίων που της αναλογούν όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Επισημάνθηκε ότι η κλιματική αλλαγή και η προστασία του περιβάλλοντος χρειάζονται παγκόσμια αντιμετώπιση ιδιαίτερα σε σχέση με τη ναυτιλία. Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι περιβαλλοντικά βιώσιμες και ενεργειακά αποδοτικές.
Κυλλήνης, Μέσα Γειτονιά, 4007 Λεμεσός, Ταχυδρομική Διεύθυνση: Τ.Θ. 56193, 3305 Λεμεσός, Κύπρος Τηλέφωνο: +357 25848100, Τηλεομοιότυπο: +357 25848200 Ηλ.Ταχ.: maritimeadmin@dms.mcw.gov.cy, Ιστοσελίδα: http://www.shipping.gov.cy
Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Έξυπνη Ναυτιλία» («Smart Shipping”). Ο κ. Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, Πρόεδρος της BIMCO ήταν ο συντονιστής για αυτή τη συζήτηση με ομιλητές τον Δρ. Steffen Gau, των Lloyd’s Register Marine and Offshore ο οποίος κάλυψε το θέμα της καινοτομίας στο σχεδιασμό πλοίων (Novel Ship Design), την κα Cynthia Hudson, Διευθύνων Σύμβουλο των HudsonAnalytix η οποία αναφέρθηκε στο θέμα της Ασφάλειας στον Κυβερνοχώρο (Cyber Security) και τον κ. George Ward των ECDIS Ltd, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα της Ψηφιοποίησης (Digitalisation). Στο θέμα της καινοτομίας στο σχεδιασμό πλοίων, αναφέρθηκε πως τα νεότερου σχεδιασμού πλοία έχουν επιπρόσθετο και σύγχρονο εξοπλισμό που καθιστά τα πλοία πιο αποδοτικά. Αυτός ο εξοπλισμός θα οδηγήσει στη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων. Αναφέρθηκε ο ρόλος των πλοιοκτητών κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού των πλοίων και των νηογνωμόνων κατά τη διάρκεια της κατασκευής των πλοίων. Σε σχέση με την ψηφιοποίηση τονίσθηκε ότι καταλαμβάνει πολύ γρήγορα τη ναυτιλιακή βιομηχανία συνεπώς η βιομηχανία θα πρέπει να υποδεχθεί τα πλεονεκτήματα και να προετοιμαστεί για τις απειλές από την ψηφιοποίηση όπως η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην προετοιμασία και στην εκπαίδευση των υπαλλήλων και των πληρωμάτων αναφορικά με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Τα αυτόνομα πλοία γίνονται σταδιακά πραγματικότητα αλλά δεν θα πρέπει να αναμένουμε να δούμε σύντομα μη επανδρωμένα πλοία εφόσον οι ναυτικοί δεν μπορούν να αντικατασταθούν από ευάλωτα ψηφιακά συστήματα. Στο θέμα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, τονίστηκε ότι οι ψηφιακοί κίνδυνοι είναι εδώ για να μείνουν τόσο για τις εταιρείες όσο και για τα πλοία, αλλά η διαχείριση του ψηφιακού κινδύνου είναι πιθανή και κατορθωτή. Συνεπώς, αναφέρθηκε πως η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να πάρει μέτρα προστασίας από αυτό τον κίνδυνο. Διακυβεύονται προσωπικές, εμπιστευτικές και επιχειρησιακές πληροφορίες. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί στόχο για κυβερνοεπιθέσεις (cyber attacks) ενόψει του ότι γίνεται μεγάλη ανταλλαγή πληροφοριών και μεγάλος όγκος συναλλαγών. Σημειώθηκε ότι, θα πρέπει να γίνουν ουσιαστικές επενδύσεις στον τομέα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και ότι η βιομηχανία θα πρέπει να ενημερώνεται διαρκώς και να ακολουθεί τις εξελίξεις στον τομέα αυτό.
Το παγκόσμιας εμβέλειας Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017 συνεχίστηκε σήμερα για τρίτη μέρα στη Λεμεσό και ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Οι σημερινές διεργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με χαιρετισμό από το Δήμαρχο Λεμεσού, κ. Νίκο Νικολαΐδη με θέμα «Η Λεμεσός ως ναυτιλιακό και ενεργειακό κέντρο» (Limassol as a maritime and energy hub). Ο κ. Νικολαΐδης σημείωσε ότι η Λεμεσός είναι η πόλη των καινούριων ευκαιριών και η πόλη με το μεγαλύτερο λιμάνι της Κύπρου και αποτελεί ένα πλήρως ανεπτυγμένο ναυτιλιακό κέντρο. Ο Δήμαρχος χαρακτήρισε τη Λεμεσό ως την οικονομική πρωτεύουσα του νησιού η οποία προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Επισημάνθηκε ότι, ο Δήμος Λεμεσού στηρίζει όλες τις προσπάθειες που αφορούν στην εξερεύνηση και εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Προβλέψεις της Αγοράς» (Market Forecasting) την οποία συντόνισε ο κ. Bob Jaques, Συντάκτης της ναυτιλιακής έκδοσης Seatrade Maritime Review. Στη συζήτηση έλαβε μέρος ο κ. Alfred Hartmann, Πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Πλοιοκτητών (Association of German Shipowners-VDR) ο κ. Φώτιος Κατσούλας, Διευθυντής Ναυτιλιακών Δεδομένων και Αναλυτής Στόλου & Νεότευκτων της Affinity Research LLP και ο κ. Peter Sand, Επικεφαλής Αναλυτής Ναυτιλίας της BIMCO. Η συζήτηση εστιάστηκε στις τρέχουσες τάσεις της αγοράς. Σημειώθηκε πως, το να καταστούν τα ναύλα επικερδή είναι ένας εφικτός στόχος για το προσεχές μέλλον. Επισημάνθηκε πως, στην αγορά παρατηρείται μια ουσιαστικά καλύτερη ισορροπία μεταξύ της προσφοράς και ζήτησης. Αναφέρθηκε ότι, μπορεί η ζήτηση να είναι κάτι πέραν του ελέγχου των πλοιοκτητών όμως οι πλοιοκτήτες μπορούν να ελέγχουν την προσφορά πλοίων. Τονίσθηκε σχετικά η σημασία συνέχισης της διάλυσης πλοίων. Αναφέρθηκε η ύπαρξη σημαντικής ζήτησης στην αγορά των φορτιών χύδην στο πρώτο μισό του έτους το οποίο είναι ένδειξη της θετικής ανάπτυξης των βιομηχανιών που επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλία. Όσον αφορά στα πετρελαιοφόρα, αναφέρθηκε ότι η αγορά θα κινηθεί ανοδικά μέχρι το 2020 νοουμένου ότι θα διατηρηθεί η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Ο στόλος των δεξαμενοπλοίων αυξάνεται και η διάλυση των πλοίων επηρεάζεται από το τρέχον ηλικιακό προφίλ του παγκόσμιου στόλου. Έγινε αναφορά στο ότι τον Σεπτέμβριο του 2017 παραγγέλθηκαν τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παράλληλα με την αναφορά στη μείωση της διάρκειας ζωής των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με παράδειγμα τη διάλυση πλοίου ηλικίας 9 ετών. Αναφορά έγινε επίσης στην κατάρρευση της Hanjin Shipping και στην απαιτούμενη περίοδο ανάκαμψης της αγοράς. Τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημείωσαν αύξηση τους τελευταίους μήνες και αυτό είναι ένα ενθαρρυντικό στοιχείο.
Κυλλήνης, Μέσα Γειτονιά, 4007 Λεμεσός, Ταχυδρομική Διεύθυνση: Τ.Θ. 56193, 3305 Λεμεσός, Κύπρος Τηλέφωνο: +357 25848100, Τηλεομοιότυπο: +357 25848200 Ηλ.Ταχ.: maritimeadmin@dms.mcw.gov.cy, Ιστοσελίδα: http://www.shipping.gov.cy
Η δεύτερη συζήτηση είχε ως θέμα «Εξόρυξη Υδρογονανθράκων Πρόσω Ολοταχώς» (Drilling Forward). Συντονιστής της συζήτησης αυτής ήταν κ. Sony Kapoor, Διευθύνων Σύμβουλος του “Re Define” – Institute for New Economic Thinking. Στη συζήτηση αυτή έλαβε μέρος ο κ. Γιώργος Λακκοτρύπης, Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο κ. Γιώργος Παπαναστασίου, Διευθύνων Σύμβουλος της VTT Vasiliko Ltd και η κα. Elfride Covarrubias, Διευθύντρια Ανάπτυξης Επιχειρήσεων για την Ιταλία και Περιοχή Μεσογείου του DNV GL. Οι ομιλητές ανέλυσαν τις προοπτικές από την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου καθώς και τις γεωπολιτικές πτυχές. Οι μεγάλες ποσότητες υδρογονανθράκων στην περιοχή και η προοπτική για ύπαρξη σημαντικών πόρων έχουν προκαλέσει μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον. Η Ανατολική Μεσόγειος παραμένει μια από τις πιο ανεξερεύνητες περιοχές του κόσμου. Η εξόρυξη και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων αποτελεί μεγάλη ευκαιρία όσον αφορά στην ενεργειακή ασφάλεια, οικονομική ευημερία και περιφερειακή συνεργασία. Τονίστηκε ότι, από την εκμετάλλευση των πόρων αυτών προκύπτουν πολλές τεχνικές, διοικητικές, νομικές και πολιτικές προκλήσεις. Ως εκ τούτου, οι πόροι αυτοί θα πρέπει να τύχουν εκμετάλλευσης προς όφελος όλων των κρατών της περιοχής προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν αχρείαστες αντιπαραθέσεις στην ήδη ευαίσθητη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Σημειώθηκε η πολιτική της κυπριακής Κυβέρνησης όσον αφορά στη στρατηγική που ακολουθείται για τους υδρογονάνθρακες η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την γεωπολιτική ευθυγράμμιση με τις γειτονικές χώρες και τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, την έρευνα και εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, τις απαιτούμενες υποδομές και τη σχετική νομοθεσία. Τονίσθηκε ότι, η Κύπρος πρέπει να επενδύσει στο μέλλον των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπως επίσης και στον τομέα της εκπαίδευσης.
Με την ολοκλήρωση της πιο πάνω τελευταίας συζήτησης, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, απηύθυνε τα Καταληκτικά Σχόλια του Συνεδρίου. Ευχαρίστησε όλους τους συμμετέχοντες, ομιλητές και συντονιστές των συζητήσεων καθώς και τους χορηγούς και συνδιοργανωτές του Συνεδρίου, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών.
«Η Ημερίδα των Νεαρών Στελεχών», αναπόσπαστο μέρος πλέον του Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος», έλαβε χώρα σήμερα το απόγευμα στη Λεμεσό για έκτη συνεχή φορά με μεγάλη συμμετοχή και επιτυχία. Τα νεαρά στελέχη (ηλικίας κάτω των σαράντα ετών) είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες γύρω από το θέμα «Προκαλώντας το επιχειρηματικό μοντέλο» (“Challenging the Business Model”).
Αυτή τη χρονιά η Ημερίδα των Νεαρών Στελεχών του Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος» διοργανώθηκε από το YoungShip Κύπρου. Ο οργανισμός YoungShip Κύπρου ευχαρίστησε την Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο YoungShip Κύπρου για τη διοργάνωση της Ημερίδας.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε κυρίως στη χρήση καινούριων τεχνολογιών, στην επανεξέταση και επανασχεδιασμό των επιχειρηματικών διαδικασιών και την πρόκληση στο παραδοσιακό επιχειρηματικό μοντέλο. Οι ομιλητές, χρησιμοποιώντας προσωπικές τους επαγγελματικές εμπειρίες, τόνισαν την σημασία του start-up, της καινοτομίας και της υιοθέτησης σύγχρονων τεχνολογιών, εξασφαλίζοντας την ίδια στιγμή τη φιλική προς το περιβάλλον και αειφόρο ανάπτυξη. Σημειώθηκε πως σήμερα δεν αλλάζει μόνο η νομοθεσία για να προωθήσει αυτές τις καινούριες τεχνολογίες αλλά αλλάζουν και οι προτιμήσεις των πελατών οι οποίοι υποστηρίζουν και προωθούν τις αλλαγές αυτές. Τονίστηκε επίσης ότι οι νεαροί επαγγελματίες είναι αυτοί που πρέπει να φέρουν και να πραγματώσουν την αλλαγή.
Τη συζήτηση συντόνισε η κα. Dyveke Meland, Μέλος του Διεθνούς YoungShip και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του YoungShip του Μπέργκεν. Την ομάδα των ομιλητών αποτελούσαν οι κ. Κωνσταντίνος Κωμοδρόμος, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της VesselBot, ο κ. Σωτήρης Καμπανελλας, Αντιπρόεδρος του YoungShip Κύπρου και ο κ. Tor Ostervolt, Διευθύνων Σύμβουλος της ECOsubsea.
Με ολοκληρωμένο τον Οκτώβριο το μεγαλύτερο ναυπηγικό της πρόγραμμα που περιελάμβανε 15 πλοία, Product tankers, Suttle tankers και LNG η ΤΕΝ, που συμπλήρωσε 25 χρόνια από την ίδρυσή της, παραμένει προσηλωμένη σε κερδοφόρα ρότα.
Η εταιρία όπως μεταξύ άλλων ανέφερε ο Νίκος Τσάκος στο πλαίσιο του συνεδρίου του 11ου Strategic Meeting της ΤΕΝ εισέρχεται πασιδύναμα στη δεύτερη 25ετία έχοντας ένα δυναμικό πλάνο επενδύσεων στον τομέα της ναυτιλίας. Ως γνωστόν ο στόλος της ΤΕΝ αποτελείται από 65 πλοία συνολικής χωρητικότητας 7,2 εκατομμυρίων τόνων εκ των οποίων τα 63 είναι δεξαμενόπλοια και δύο LNG.
Σχολιάζοντας τα της ναυλαγοράς του τομέα των δεξαμενόπλοιων σημείωσε ότι αυτή θα επανέλθει σταδιακά και θα κυμανθεί περίπου στα ίδια με τα σημερινά επίπεδα ενώ αναμένεται κάπως καλύτερη για τα πλοία μεταφοράς ξηρό φορτίο. Παραφράζοντας τον τίτλο πασίγνωστης τηλεοπτικής σειράς Game of Thrones ο Νίκος Τσάκος παρομοίωσε τη ναυτιλία ως ένα Game of Tons, ένα παιχνίδι με τους τόνους, την χωρητικότητα των πλοίων, εντάσσοντας σε αυτή την εικόνα και την ΤΕΝ υπενθυμίζοντας την ρότα της σε έξι κύκλους αρχής γενομένης από το 1993 με τον έκτο κύκλο να αρχίζει τώρα για την ΤΕΝ σύμφωνα με τον Νίκο Τσάκο έχοντας τίτλο «navigating the industrial age».
Όπως προαναφέρθηκε στο11ου Strategic Meeting της ΤΕΝ, που παρακολούθησαν επώνυμα στελέχη του εθνικού αλλά και του διεθνούς επιχειρηματικού χώρου έγινε μία εμπεριστατωμένη ανάλυση του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι ναυτιλιακές δραστηριότητες από εξέχοντες εξειδικευμένους αναλυτές σε θέματα που σχετίζονται με το ναυτιλιακό περιβάλλον.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η τοποθέτηση της Βρετανίδας πρέσβειρας Κέιτ Σμιθ που ήταν επίσημη προσκεκλημένη της ΤΕΝ. Η κ. Σμίθ αναφερόμενη στην ελληνική ναυτιλία επεσήμανε ότι «έχει μεγάλες ικανότητες να αλλάζει και να προσαρμόζεται στις γεωπολιτικές και οικονομικές αλλαγές που γίνονται παγκοσμίως» ενώ αναφέρθηκε και στο BREXIT που θα γίνει επισήμως στις 29-3-2019 το οποίο ως γνωστόν απασχολεί και τον τομέα της ναυτιλίας γενικότερα. Μάλιστα υπογράμμισε ότι η Μεγάλη Βρετανία θα ακολουθήσει μεν αυτόνομη οικονομική και εμπορική πολιτική αλλά παράλληλα επεσήμανε ότι η χώρα της θέλει βαθιά και ειδική συνεργασία με την ΕΕ σε θέματα ασφάλειας, εμπορίου, δικαστικά-νομοθετικά.
Η Βρετανίδα πρέσβης στάθηκε στην αναγκαιότητα ύπαρξης ενός τελωνιακού συστήματος που θα εξασφαλίσει την συνεχή εμπορική ροή μεταξύ της Μ. Βρετανίας και της ΕΕ για να προσθέσει: «Η Μεγάλη Βρετανία θα συνεχίσει την ανεξάρτητη εμπορικής της πολιτική, παγκοσμίως, τόσο με παλιούς όσο και με καινούργιους φίλους» σημειώνοντας πως «φεύγοντας από την ΕΕ δεν σημαίνει ότι φεύγουμε από την Ευρώπη. Θα προχωράμε χέρι-χέρι. Θέλουμε οι πολίτες των χωρών της ΕΕ να συνεχίσουν να ζουν στην Μεγάλη Βρετανία όπως και οι Βρετανοί να συνεχίσουν τη ζωή τους στην ΕΕ».
Πέραν της αναφοράς στο γενικό μέρος της πολιτικής που συναρτάται με το Brexit ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η αναφορά στα της ναυτιλίας μετά το Brexit καθώς τόνισε ότι η ναυτιλία αποτελεί ένα βασικότατο κομμάτι της Βρετανικής οικονομίας.
Περιγράφοντας το κλίμα τόνισε ότι θα υπάρξουν ευκαιρίες και θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός καθώς η Μ. Βρετανία θα δώσει μεγάλο βάρος στην τεχνολογία και θα αναζητήσει νέες εμπορικές ευκαιρίες, ενώ στοχεύει και στη ναυπηγική βιομηχανία.
Η ναυτιλία, είπε, είναι ένα success story και η Μεγάλη Βρετανία είναι παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλιακή βιομηχανία γεγονός που δίνει ένα έξαιρετικά μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας για χιλιάδες επαγγέλματα. Στο σημείο αυτό μάλιστα τόνισε χαρακτηριστικά πως η Βρετανία ήταν και θα παραμείνει ελκυστική για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις για να επισημάνει πως το BREXIT θα οδηγήσει σε νέους εμπορικούς δρόμους. Θα δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για επενδύσεις στη ναυτιλία με βάση το Λονδίνο.
Στο πλαίσιο της ανάλυσης των κινδύνων στο διεθνές οικονομικο-πολιτικό περιβάλλον αίσθηση προκάλεσε η ομιλία του αμερικάνου Daniel Speckhard senior fellow του Brooking Institution με θέμα “Global Political and Security Outlook» ο οποίος πρόταξε το θέμα των κυβερνο-επιθέσεων στο πλαίσιο του παγκόσμιου ψηφιακού πολέμου που είναι σε εξέλιξη. Μάλιστα προειδοποίησε τις ναυτιλιακές εταιρίες να λάβουν τα μέτρα τους εγκαίρως για να σημειώσει ωστόσο ότι τίποτα δεν μπορεί να εξασφαλίσει σε αυτό τον τομέα την ασφάλεια. Στη συνέχεια αναφέρθηκε τις αλλαγές που γίνονται παγκοσμίως και αναφέρθηκε , στη βιομηχανία της πληροφόρησης, στην κλιματική αλλαγή, στις αλλαγές του παγκόσμιου γεωπολιτικού status quo αλλά και στην παγκοσμιοποίηση.
Ωστόσο ο κ. Speckhard επεφύλασσε και μία ακόμη «έκπληξη» για το ακροατήριο καθώς στην ανάλυσή του αναφορικά με τις εξελίξεις μεταξύ ΗΠΑ-Ρωσίας-Κίνας-Β.Κορέας και Ν.Κορέας που δημιουργούν νέα δεδομένα και μια ρευστότητα προέτρεψε τους εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας να είναι προσεκτικοί με τις ναυπηγήσεις που κάνουν στη Νότιο Κορέα λέγοντας χαρακτηριστικά «Να μην βάζετε όλες τις ναυπηγήσεις σας στη Νότιο Κορέα. Να τα μοιράζετε και σε άλλα κράτη».