Ο Ιωάννης Κούστας στις αρχές του 2008 σε ηλικία 51 ετών διαθέτει την εταιρεία Danaos, η οποία είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα διεθνή Χρηματιστήρια, διαθέτει 32 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1.898.306 dwt, σύμφωνα με την ετήσια στατιστική έρευνα της Naftiliakis και κατατάσσεται στην 24η θέση στον πίνακα με τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές και με βάση την λίστα του Forbes, με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, είναι στην 962η θέση με περιουσία 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Είναι ο τέταρτος πλουσιότερος Έλληνας μετά τον Σπύρο Λάτση, τον Γιώργο Οικονόμου και τον Γαβριήλ – Βίλι Παναγιωτίδη. Αλλά δεν είναι μόνο αυτοί οι τίτλοι του. Είναι δόκτωρ στον τομέα της πληροφορικής και είναι ο άνθρωπος που κατασκεύασε το λογισμικό για τη διαχείριση των πλοίων και των ναυτιλιακών εταιρειών. Είναι ο επιστήμονας – εφοπλιστής που έφερε την μεγάλη επανάσταση στην ελληνική ναυτιλία με την εισαγωγή της πληροφορικής στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Σήμερα, διαχειρίζεται συνολικά 36 πλοία, ενώ υλοποιεί ένα μεγαλεπήβολο επενδυτικό σχέδιο για την κατασκευή 27 πλοίων, που η αξία τους υπερβαίνει το 1 δις δολάρια και θα παραδοθούν μέχρι το 2.011. Ο Ιωάννης Κούστας γεννήθηκε το 1956 και κατάγεται από ένα χωριό της Φωκίδας, την Αρτοτίνα. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και στη συνέχεια φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Imperial της Βρετανίας όπου απέκτησε διδακτορικό στην πληροφορική. Το 1986 ίδρυσε σε συνεργασία με τον φίλο του Δημήτρη Θεοδοσίου την εταιρεία Danaos Management Consultants που πρωτοποριακά και δυναμικά δημιούργησε το λογισμικό της ναυτιλίας, απαραίτητο για τη λειτουργία των εταιρειών και των πλοίων.Είναι γιος του Δημήτρη και της Αμαλίας Κούστα. Ο Δ. Κούστας γεννήθηκε το 1928 και ασχολήθηκε επαγγελματικά στον τομέα της υπόδησης. Αυτοδημιούργητος κατόρθωσε να δημιουργήσει μία βιομηχανία υποδημάτων που απασχολούσε 250 εργαζόμενους. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο Δ. Κούστας μαζί με τον Νικόλαο Γρηγορίου ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία Roumeli Shipping αγόρασαν το πρώτο τους πλοίο, το οποίο ονόμασαν «Αμαλία». Η εταιρεία το 1966 διαχειρίζονταν τρία πλοία. Το έτος 1970 ο Δ. Κούστας αγόρασε το σύνολο της εταιρείας και μέσα σε πέντε χρόνια δημιούργησε ένα στόλο από πέντε πλοία που η χωρητικότητά τους ήταν 35.000 τόνων. Μετά την μεταπολίτευση η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Danaos Shipping. Το 1981, παραμονές της μεγάλης ναυτιλιακής κρίσης ο Δ. Κούστας κράτησε ένα πλοίο, το «Ιωάννης» και προέβη στη ναυπήγηση τριών πλοίων, τα οποία παρέλαβε το 1984.Το 1987 ο Ι. Κούστας ανέλαβε τον απόλυτο έλεγχο της εταιρείας. Εκείνη την εποχή διαχειριζόταν τρία πλοία φορτηγά, τα οποία ουσιαστικά εκτελούσαν δρομολόγια τακτικών γραμμών. Τρία χρόνια μετά, το 1990, ο Ι. Κούστας αποφασίζει να κάνει την μεγάλη στροφή. Αγόρασε επτά πλοία μεταφοράς κοντέηνερς 2.700 teu, τα οποία τα ναύλωσε στην εταιρεία της Κορέας Hanjin για πέντε χρόνια. Το έτος 2000 η Danaos διέθετε 17 πλοία, χωρητικότητας 720.000 τόνων. Το 2003 παρήγγειλε την κατασκευή πλοίων μεταφοράς 8.100 teu.Ο Ι. Κούστας ανήσυχος και πάντα δημιουργικός μελέτησε τις δυνατότητες που διαμορφώνονταν στις διεθνείς χρηματαγορές. Έτσι, το 2006 σχεδίασε την εισαγωγή της Danaos στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Στις 5 Οκτωβρίου 2006, η εταιρία ολοκλήρωσε επιτυχώς τη δημόσια εγγραφή της με διάθεση 10.250.000 κοινών μετοχών της, με τιμή διαθέσεως στα 21 δολάρια ανά μετοχή και άντλησε περίπου 198,2 εκατ. Δολάρια και οι μετοχές της άρχισαν από την 6 Οκτωβρίου 2006 να διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.Με κεφαλαιοποίησή που προσέγγισε τα 1,2 δις δολάρια και στόλο 27 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 116.115 TEUs, η Danaos έγινε η μεγαλύτερη εταιρία του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εισηγμένη σε Αμερικανικό Χρηματιστήριο.Στην πρώτη του δήλωση, μετά την εισαγωγή της εταιρείας στο NYSE, ο Δρ. Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation δήλωσε φανερά ικανοποιημένος από το εγχείρημά του: «η εισαγωγή των μετοχών μας στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης σηματοδοτεί ένα στρατηγικά σημαντικό σταθμό στην ανάπτυξη της εταιρίας μας. Το γεγονός ότι η Danaos εισήχθη στο χρηματιστήριο δεν είναι απλώς μια αναγνώριση της μέχρι τώρα επιτυχούς πορείας μας, αλλά αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στη συνεχή ανάπτυξη της εταιρίας μας. Το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αποτελεί την κύρια επιλογή για τις σημαντικότερες εταιρίες σε παγκόσμια κλίμακα και είμαστε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι που γίναμε μέλος του. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την επενδυτική κοινότητα για την ιδιαιτέρως θετική ανταπόκρισή τους στη Δημόσια Εγγραφή μας. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας με στόχο να μεγιστοποιήσουμε την μετοχική μας αξία μέσω όχι μόνο της ποιότητας των ναυτιλιακών μας υπηρεσιών αλλά επίσης και μέσω της ποιότητας της εταιρικής μας διακυβέρνησης και των επενδυτικών μας σχέσεων».Αμέσως μετά ο Έλληνες εφοπλιστής ενίσχυσε τους δεσμούς του με την Ελλάδα, αφού ολοκλήρωσε μέσα στο 2006 το υπερσύγχρονο κτιριακό συγκρότημα ιδιόκτητων γραφείων στην Ακτή Κονδύλη, στην καρδιά του Πειραιά, αναβαθμίζοντας την υποβαθμισμένη περιοχή του Πειραιά.
Παραμονές των Χριστουγέννων του 2007 παρήγγειλε στα ναυπηγεία πέντε πλοία – μαμούθ, τα οποία μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο Τα πλοία αυτά θα μπορούν να μεταφέρουν 12.600 teus το καθένα.Τον Ιανουάριο του 2008 ο Ι. Κούστας αγόρασε τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καταβάλλοντας 90 εκατ. δολάρια. H εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία αγόρασε τα πλοία Hyundai Progress, Hyundai Bridge και Hyundai Highway, τα οποία είναι συνολικής χωρητικότητας 2.200 TEU το κάθε ένα και ναυπηγήθηκαν το 1998 στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries.Η εταιρεία Danaos υλοποιεί ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα που αριθμεί συνολικά 34 πλοία μεταφοράς κοντέινερ στα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries, τα οποία θα παραδοθούν σταδιακά μέχρι τον Αύγουστο του 2011. Η επένδυση προσεγγίζει το 1 δισ. δολάρια. Ο Ι. Κούστας για το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα δήλωσε: «έχουμε παραγγείλει τον μεγαλύτερο σε μέγεθος στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης έχουμε κανονίσει 12ετή ναυλοσύμφωνα σε αυξημένες τιμές με μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και για τα πέντε σκάφη τα οποία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν το 2011. Με αυτή την παραγγελία η εταιρεία επαναβεβαιώνει τη θέση ως μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κοντέινερ παγκοσμίως».Ο Ι. Κούστας αυτή την περίοδο πραγματοποιεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη γειτονική μας χώρα, τη Βουλγαρία, που σύμφωνα με πληροφορίες θα προσεγγίσει τα 200 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή εμπορικού κέντρου. Η εταιρεία του Ι. Κούστα, Danaos Shipping, έχει εξασφαλίσει 50 στρέμματα, έξι χιλιόμετρα, από το κέντρο της Σόφιας στη Βουλγαρία, προκειμένου να κατασκευάσει κτίριο, που θα διαθέτει 250.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένα. Η επένδυση αυτή, που γίνεται σε συνεργασία με κατασκευαστικές εταιρείες και με Τράπεζες, φιλοδοξεί να κατασκευάσει στη Σόφια, ένα σύγχρονο κτίριο, που θα στεγάζει γραφεία και μαγαζιά, τα οποία στη συνέχεια θα πωληθούν και θα ενοικιάζονται. Τελευταία ο Ι. Κούστας ασχολείται και με τα κοινά της ναυτιλίας, αφού συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Η ναυτιλία περιμένει από τον επιστήμονα – εφοπλιστή και άλλες πρωτοβουλίες που θα εδραιώσουν την ναυτιλιακή κυριαρχία των Ελλήνων στα πέρατα του κόσμου.
Ιωάννης Κούστας: ο άνθρωπος που έβαλε την πληροφορική στη ναυτιλία
Ένας δόκτωρ στη ναυτιλία
Ο Ιωάννης Κούστας στις αρχές του 2008 σε ηλικία 51 ετών διαθέτει την εταιρεία Danaos, η οποία είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα διεθνή Χρηματιστήρια, διαθέτει 32 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1.898.306 dwt, σύμφωνα με την ετήσια στατιστική έρευνα της Naftiliakis και κατατάσσεται στην 24η θέση στον πίνακα με τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές και με βάση την λίστα του Forbes, με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, είναι στην 962η θέση με περιουσία 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι ο τέταρτος πλουσιότερος Έλληνας μετά τον Σπύρο Λάτση, τον Γιώργο Οικονόμου και τον Γαβριήλ – Βίλι Παναγιωτίδη. Αλλά δεν είναι μόνο αυτοί οι τίτλοι του. Είναι δόκτωρ στον τομέα της πληροφορικής και είναι ο άνθρωπος που κατασκεύασε το λογισμικό για τη διαχείριση των πλοίων και των ναυτιλιακών εταιρειών. Είναι ο επιστήμονας – εφοπλιστής που έφερε την μεγάλη επανάσταση στην ελληνική ναυτιλία με την εισαγωγή της πληροφορικής στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Σήμερα, διαχειρίζεται συνολικά 36 πλοία, ενώ υλοποιεί ένα μεγαλεπήβολο επενδυτικό σχέδιο για την κατασκευή 27 πλοίων, που η αξία τους υπερβαίνει το 1 δις δολάρια και θα παραδοθούν μέχρι το 2.011. Ο Ιωάννης Κούστας γεννήθηκε το 1956 και κατάγεται από ένα χωριό της Φωκίδας, την Αρτοτίνα. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και στη συνέχεια φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Imperial της Βρετανίας όπου απέκτησε διδακτορικό στην πληροφορική. Το 1986 ίδρυσε σε συνεργασία με τον φίλο του Δημήτρη Θεοδοσίου την εταιρεία Danaos Management Consultants που πρωτοποριακά και δυναμικά δημιούργησε το λογισμικό της ναυτιλίας, απαραίτητο για τη λειτουργία των εταιρειών και των πλοίων.Είναι γιος του Δημήτρη και της Αμαλίας Κούστα. Ο Δ. Κούστας γεννήθηκε το 1928 και ασχολήθηκε επαγγελματικά στον τομέα της υπόδησης. Αυτοδημιούργητος κατόρθωσε να δημιουργήσει μία βιομηχανία υποδημάτων που απασχολούσε 250 εργαζόμενους. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο Δ. Κούστας μαζί με τον Νικόλαο Γρηγορίου ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία Roumeli Shipping αγόρασαν το πρώτο τους πλοίο, το οποίο ονόμασαν «Αμαλία». Η εταιρεία το 1966 διαχειρίζονταν τρία πλοία. Το έτος 1970 ο Δ. Κούστας αγόρασε το σύνολο της εταιρείας και μέσα σε πέντε χρόνια δημιούργησε ένα στόλο από πέντε πλοία που η χωρητικότητά τους ήταν 35.000 τόνων. Μετά την μεταπολίτευση η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Danaos Shipping. Το 1981, παραμονές της μεγάλης ναυτιλιακής κρίσης ο Δ. Κούστας κράτησε ένα πλοίο, το «Ιωάννης» και προέβη στη ναυπήγηση τριών πλοίων, τα οποία παρέλαβε το 1984.Το 1987 ο Ι. Κούστας ανέλαβε τον απόλυτο έλεγχο της εταιρείας. Εκείνη την εποχή διαχειριζόταν τρία πλοία φορτηγά, τα οποία ουσιαστικά εκτελούσαν δρομολόγια τακτικών γραμμών. Τρία χρόνια μετά, το 1990, ο Ι. Κούστας αποφασίζει να κάνει την μεγάλη στροφή. Αγόρασε επτά πλοία μεταφοράς κοντέηνερς 2.700 teu, τα οποία τα ναύλωσε στην εταιρεία της Κορέας Hanjin για πέντε χρόνια. Το έτος 2000 η Danaos διέθετε 17 πλοία, χωρητικότητας 720.000 τόνων. Το 2003 παρήγγειλε την κατασκευή πλοίων μεταφοράς 8.100 teu.Ο Ι. Κούστας ανήσυχος και πάντα δημιουργικός μελέτησε τις δυνατότητες που διαμορφώνονταν στις διεθνείς χρηματαγορές. Έτσι, το 2006 σχεδίασε την εισαγωγή της Danaos στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Στις 5 Οκτωβρίου 2006, η εταιρία ολοκλήρωσε επιτυχώς τη δημόσια εγγραφή της με διάθεση 10.250.000 κοινών μετοχών της, με τιμή διαθέσεως στα 21 δολάρια ανά μετοχή και άντλησε περίπου 198,2 εκατ. Δολάρια και οι μετοχές της άρχισαν από την 6 Οκτωβρίου 2006 να διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.Με κεφαλαιοποίησή που προσέγγισε τα 1,2 δις δολάρια και στόλο 27 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 116.115 TEUs, η Danaos έγινε η μεγαλύτερη εταιρία του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εισηγμένη σε Αμερικανικό Χρηματιστήριο.Στην πρώτη του δήλωση, μετά την εισαγωγή της εταιρείας στο NYSE, ο Δρ. Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation δήλωσε φανερά ικανοποιημένος από το εγχείρημά του: «η εισαγωγή των μετοχών μας στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης σηματοδοτεί ένα στρατηγικά σημαντικό σταθμό στην ανάπτυξη της εταιρίας μας. Το γεγονός ότι η Danaos εισήχθη στο χρηματιστήριο δεν είναι απλώς μια αναγνώριση της μέχρι τώρα επιτυχούς πορείας μας, αλλά αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στη συνεχή ανάπτυξη της εταιρίας μας. Το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αποτελεί την κύρια επιλογή για τις σημαντικότερες εταιρίες σε παγκόσμια κλίμακα και είμαστε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι που γίναμε μέλος του. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την επενδυτική κοινότητα για την ιδιαιτέρως θετική ανταπόκρισή τους στη Δημόσια Εγγραφή μας. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας με στόχο να μεγιστοποιήσουμε την μετοχική μας αξία μέσω όχι μόνο της ποιότητας των ναυτιλιακών μας υπηρεσιών αλλά επίσης και μέσω της ποιότητας της εταιρικής μας διακυβέρνησης και των επενδυτικών μας σχέσεων».Αμέσως μετά ο Έλληνες εφοπλιστής ενίσχυσε τους δεσμούς του με την Ελλάδα, αφού ολοκλήρωσε μέσα στο 2006 το υπερσύγχρονο κτιριακό συγκρότημα ιδιόκτητων γραφείων στην Ακτή Κονδύλη, στην καρδιά του Πειραιά, αναβαθμίζοντας την υποβαθμισμένη περιοχή του Πειραιά.
Παραμονές των Χριστουγέννων του 2007 παρήγγειλε στα ναυπηγεία πέντε πλοία – μαμούθ, τα οποία μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο Τα πλοία αυτά θα μπορούν να μεταφέρουν 12.600 teus το καθένα.Τον Ιανουάριο του 2008 ο Ι. Κούστας αγόρασε τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καταβάλλοντας 90 εκατ. δολάρια. H εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία αγόρασε τα πλοία Hyundai Progress, Hyundai Bridge και Hyundai Highway, τα οποία είναι συνολικής χωρητικότητας 2.200 TEU το κάθε ένα και ναυπηγήθηκαν το 1998 στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries.Η εταιρεία Danaos υλοποιεί ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα που αριθμεί συνολικά 34 πλοία μεταφοράς κοντέινερ στα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries, τα οποία θα παραδοθούν σταδιακά μέχρι τον Αύγουστο του 2011. Η επένδυση προσεγγίζει το 1 δισ. δολάρια. Ο Ι. Κούστας για το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα δήλωσε: «έχουμε παραγγείλει τον μεγαλύτερο σε μέγεθος στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης έχουμε κανονίσει 12ετή ναυλοσύμφωνα σε αυξημένες τιμές με μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και για τα πέντε σκάφη τα οποία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν το 2011. Με αυτή την παραγγελία η εταιρεία επαναβεβαιώνει τη θέση ως μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κοντέινερ παγκοσμίως».Ο Ι. Κούστας αυτή την περίοδο πραγματοποιεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη γειτονική μας χώρα, τη Βουλγαρία, που σύμφωνα με πληροφορίες θα προσεγγίσει τα 200 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή εμπορικού κέντρου. Η εταιρεία του Ι. Κούστα, Danaos Shipping, έχει εξασφαλίσει 50 στρέμματα, έξι χιλιόμετρα, από το κέντρο της Σόφιας στη Βουλγαρία, προκειμένου να κατασκευάσει κτίριο, που θα διαθέτει 250.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένα. Η επένδυση αυτή, που γίνεται σε συνεργασία με κατασκευαστικές εταιρείες και με Τράπεζες, φιλοδοξεί να κατασκευάσει στη Σόφια, ένα σύγχρονο κτίριο, που θα στεγάζει γραφεία και μαγαζιά, τα οποία στη συνέχεια θα πωληθούν και θα ενοικιάζονται. Τελευταία ο Ι. Κούστας ασχολείται και με τα κοινά της ναυτιλίας, αφού συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Η ναυτιλία περιμένει από τον επιστήμονα – εφοπλιστή και άλλες πρωτοβουλίες που θα εδραιώσουν την ναυτιλιακή κυριαρχία των Ελλήνων στα πέρατα του κόσμου.