ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Στο εξάμηνο κερδοφορία είχε 1 από τις 3 εισηγμένες
Ο Γκριμάλντι, τα καύσιμα και οι νέοι παίκτες
διαμορφώνουν το νέο παζλ της ακτοπλοίας
Η αύξηση των καυσίμων συνετέλεσαν κυρίως στην αύξηση των δαπανών των
ακτοπλοϊκών εταιρειών στο πρώτο εξάμηνο του έτους σε μια περίοδο που
είναι περιορισμένη η διακίνηση επιβατών και οχημάτων από και προς τα
νησιά. Μόνο μία από τρεις εισηγμένες εταιρείες, η Attica Group αύξησαν
το κόστος των καυσίμων στο πρώτο εξάμηνο κατά 15 εκατ. ευρώ και
ανάλογες αυξήσεις εξόδων είχαν αναλογικά και οι άλλες εταιρείες.
Εικάζεται, ωστόσο, ότι το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου η
αύξηση της επιβατής κίνησης υπερκάλυψε τις απώλειες του πρώτου
εξαμήνου.
Όμως, οι εξελίξεις στο χάρτη της ελληνικής ακτοπλοίας βρίσκεται σε
αναδιαμόρφωση και σε μεγάλο ποσοστό εξαρτάται από την τελική έγκριση ή
όχι της εξαγοράς του 50, 30% των μετοχών της Hellenic Seaways από την
Attica Group από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι στα
ευρωπαϊκά όργανα έχει προσφύγει ο μεγαλομέτοχος των Μινωϊκών Γραμμών
Εμμανουέλε Γκριμάλντι ο οποίος ενίσταται ότι με την ολοκλήρωση
εξαγοράς η Attica Group θα αποκτήσει μονοπωλιακή σχέση στο Αιγαίο και
απαιτεί, με δεδομένο ότι κατέχουν οι Μινωικές Γραμμές το 48,50%, να
πάρει πλοία και γραμμές της HSW. Σε αντίθετη περίπτωση, εφόσον
κατακυρωθεί η εξαγορά, η Attica Group να αγοράσει και το ποσοστό των
Μινωικών Γραμμών.
Καθοριστικό ρόλο θα παίξουν επίσης και μικροί παίκτες της ακτοπλοίας
που ενδυνάμωσαν τους στόλους τους σημαντικά τους τελευταίους μήνες και
κυρίως ο Μάριος Ηλιόπουλος, στον οποίο προστρέχουν για “ζεστό χρήμα”
παλαιοί μέτοχοι της HSW και ποντοπόροι εφοπλιστές, οι αδελφοί Στεφάνου
με την Golden Star Ferries, ο Γιάννης Περογιαννάκης με την Fast
Ferries, η οικογένεια Σπανού με την “Δωδεκάνησος ΑΝΕ”, που έχουν
σημαντικά μερίδια στο Αιγαίο και στα Δωδεκάνησα. Η συσπείρωση στην
εταιρία του Μ. Ηλόπουλου σημαντικών ναυτιλιακών παραγόντων ίσως
αποτελέσει τον νέο πόλο στην ακτοπλοία που θα επηρεάσει και τις
διεργασίες στις τρεις εισηγμένες εταιρίες.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, οι Μινωϊκές Γραμμές,
διαμόρφωσαν τον κύκλο εργασιών σε 36,1 εκατ., ενώ τα λειτουργικά
κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 9,6 εκατ. Ευρώ και
τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 1,6 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, τα συνολικά ίδια κεφάλαια της εταιρείας σε ενοποιημένο
επίπεδο ανέρχονταν σε 281,8 εκ., δηλαδή 2,63 ευρώ ανά μετοχή. Ο
τραπεζικός δανεισμός της εταιρείας έφθασε στα 148,2 εκ., ενώ τα
ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 35,4 εκ. Οι Μινωικές Γραμμές, στη
γραμμή Πειραιάς – Κρήτη διατήρησαν την πρώτη θέση που παραδοσιακά
κατέχουν στην αγορά αυτή.
Το πρώτο εξάμηνο, η εταιρεία διακίνησε
272.000 επιβάτες, 33.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 29.000 φορτηγά
αυτοκίνητα. Τα μερίδια αγοράς στη συγκεκριμένη γραμμή ανήλθαν σε 66,3%
για τους επιβάτες, 62,9% για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και 46,3% για τα
φορτηγά αυτοκίνητα.
Επίσης, η Attica Group, είχαν τζίρο 112,04 εκατ., έναντι 109,63 εκατ.
το στο πρώτο του εξάμηνο 2016 και ενοποιημένα κέρδη προ φόρων,
χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) 7,07
εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 21,66 εκατ. που είχαν στο πρώτο εξάμηνο
του 2016. Ωστόσο, ο όμιλος αύξησε τις ζημίες που εμετά από φόρους του
ομίλου ανήλθαν σε 22,26 εκατ. έναντι ζημιών 2,20 εκατ. ευρώ, το
αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου
ανέρχονταν σε 47,46 εκατ. έναντι 51,22 εκατ. που ήταν την 31η
Δεκεμβρίου 2016. Εξάλλου, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου
διαμορφώθηκε σε 256,72, από τα οποία τα 227,50 εκατ. αφορούν
μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και 29,22 εκατ. μακροπρόθεσμες
υποχρεώσεις πληρωτέες στην επόμενη χρήση 5,13 εκατ. και αντιστοιχούν
σε Ευρώ 1,96 ανά μετοχή της Εταιρίας.
Στο εξάμηνο η Attica Group
δραστηριοποιήθηκε με δώδεκα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, από τα οποία
τα έντεκα είναι ιδιόκτητα και το ένα με σύμβαση μακροχρόνιας ναύλωσης.
Επίσης, το συνολικό μεταφορικό έργο των πλοίων του ομίλου ενισχύθηκε
σε όλες τις κατηγορίες εσόδων με αύξηση κατά 5,4% στους επιβάτες, κατά
9,9% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 2,3% στα φορτηγά οχήματα. Στην
Αδριατική θάλασσα και ειδικότερα στις γραμμές Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα
και Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπάρι, σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ, το μεταφορικό
έργο των πλοίων του ομίλου, αυξήθηκε κατά 16,8% στους επιβάτες, κατά
14,2% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 3,5% στα φορτηγά οχήματα. Στην
Ελληνική Ακτοπλοΐα και ειδικότερα στις γραμμές Πειραιάς-Κυκλάδες,
Πειραιάς-Δωδεκάνησα, Πειραιάς-Ηράκλειο, Πειραιάς-Χανιά και
Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη, το πρώτο εξάμηνο το μεταφορικό έργο του ομίλου
αυξήθηκε κατά 4,3% στους επιβάτες, κατά 9,2% στα Ι.Χ. οχήματα, και
κατά 1,7% στα φορτηγά οχήματα. Στις γραμμές Ηρακλείου και Χανίων τα
πλοία του Ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ.
Επίσης, η ΑΝΕΚ το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους δραστηριοποιήθηκε
με ιδιόκτητα και ναυλωμένα πλοία σε γραμμές της Αδριατικής, σε Ανκόνα
και Βενετία, της Κρήτης σε Χανιά και Ηράκλειο, των Δωδεκανήσων και
των Κυκλάδωνκαι και διακίνησε συνολικά 356.000 επιβάτες έναντι
339.000 το πρώτο εξάμηνο, 62.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα έναντι 56.000 και
70.00 φορτηγά, έναντι 67.000. Έτσι, διατήρησε την κερδοφορία της και
εμφάνισε σημαντική βελτίωση των καθαρών αποτελεσμάτων σε σχέση με την
αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης χρήσης.
Ο κύκλος εργασιών της
ΑΝΕΚ ανήλθε σε ευρώ 65,3 εκατ. έναντι ευρώ 65 εκατ. τη συγκρίσιμη
περσινή περίοδο. Τα ενοποιημένα μικτά αποτελέσματα για το α’ εξάμηνο
του 2017 ανήλθαν σε κέρδη ευρώ 0,4 εκατ. έναντι ευρώ 11,2 εκατ. το α’
εξάμηνο του 2016, ενώ για την Εταιρεία διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ
0,3 εκατ. έναντι κερδών ευρώ 10,1 εκατ. Το κόστος πωληθέντων του
ομίλου ανήλθε σε ευρώ 64,9 εκατ. από ευρώ 53,8 εκατ. και της Εταιρείας
σε ευρώ 58,4 εκατ. από ευρώ 47,7 εκατ., κυρίως λόγω της αύξησης των
τιμών των καυσίμων.
Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοοικονομικών,
επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων του ομίλου
διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 6,3 εκατ. έναντι κερδών ευρώ 4,9 εκατ.