ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος φιλοσοφεί με Ν. Καζαντζάκη και Τόμας Μαν
Έλληνες παίρνουν τα 26 πλοία της Toisa
Έλληνες είναι κυρίως οι αγοραστές των είκοσι πλοίων της ναυτιλιακής
εταιρίας του Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου Toisa η οποία διαθέτει 20
ποντοπόρα πλοία και 6 υπό κατασκευή στα Ναυπηγεία Cosco Yangzhou και
είναι συνδεδεμένη με είκοσι τρεις θυγατρικές εταιρίες. Οι συνολικές
υποχρεώσεις της εταιρίας προς τρίτους ανέρχονται σε 1 δις δολάρια και
για το λόγο αυτό ύστερα από σχετική απόφαση αμερικανικού Δικαστηρίου
τα πλοία “βγαίνουν στο σφυρί”. Βέβαια, καλά πληροφορημένες πηγές στην
Ακτή Μιαούλη υποστηρίζουν ότι ο εφοπλιστής διαθέτει άλλα 50 πλοία τα
οποία διευθύνονται από τον γιο του Περικλή Γρ. Καλλιμανόπουλου μέσω
άλλων μη συνδεδεμένων ναυτιλιακών εταιριών. Την διαδικασία της
πώλησης των πλοίων της Toisa ανέλαβε ο οίκος Clarksons ο οποίος είχε
αναλάβει την πώληση της χρεοκοπημένης εταιρίας Hanjin. Σύμφωνα με
πληροφορίες ναυλομεσιτικών οίκων η πρώτη φάση της πώλησης αφορά επτά
φορτηγά πλοία τύπου kamsarmax, πέντε δεξαμενόπλοια suezmax, ένα
aframax και επτά τάνκερ και το ενδιαφέρον των “Γκρικς” είναι ιδιαίτερα
έντονο. Μάλιστα αναφέρθηκε ότι ο Διαμαντής Διαμαντίδης εξασφάλισε
τρία πλοία, ένα από τα οποία είναι το Trade Quest που το πήρε σε μια
τιμή γύρω στα 25 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε
το 2016, είναι συνολικής χωρητικότητας 82.000 τόνων. Επίσης, ο Χάρης
Βαφειάς έκλεισε το United Grace, που κατασκευάσθηκε το 2010 και είναι
χωρητικότητας 112.777 τόνων πληρώνοντας ένα ποσό που ανέρχεται στα
20,5 εκατ. δολάρια. Η ναυτιλιακή εταιρία του ομίλου Βαρδινογιάννη
φέρεται ότι αγόρασε δύο πλοία United Journey και United Seas
καταβάλλοντας το ποσό των 46 εκατ. δολαρίων.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ
Γεννάρχης της οικογένειας θεωρείται ο οπλαρχηγός της Επανάστασης του
’21 Δημήτριος Καλλιμάνης. Ο Περικλής και η Άννα Καλλιμανοπούλου είναι
οι γεννήτορες του Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου, ο οποίος γεννήθηκε στην
Αθήνα το 1936. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Princeton των ΗΠΑ, ενώ
παράλληλα εργαζόταν στις ναυτιλιακές εταιρίες της οικογένειας. Το 1961
ίδρυσε τη δική του εταιρία ναυλώνοντας πλοία και μεταφέροντας
εμπορεύματα. Αμέσως μετά αγόρασε το πρώτο του πλοίο ενώ από την
δεκαετία του ’80 η Trade and Transport Inc αποτέλεσε την κύρια
δραστηριότητα του. Το 1989 δημιούργησε την Toisa Limited η οποία
επένδυσε σε ένα στόλο ανεφοδιασμού ανοικτής θαλάσσης. Για το
φιλανθρωπικό του έργο τιμήθηκε τον Δεκέμβριο του 1989 απο την Ακαδημία
Αθηνών, με το μετάλλιο του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα» τον
Δεκέμβριο του 2014 από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας και τον
“Χρυσό Σταυρό” από την Εκκλησία της Ελλάδος. Όπως έχει ομολογήσει ο
ίδιος με την προτροπή του τότε προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Αντώνη Χανδρή θα διεκδικούσε την προεδρία της μεγαλύτερης εφοπλιστικής
ένωσης, ωστόσο υποχώρησε μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν κυρίως από
τον τότε αντιπρόεδρο και μετέπειτα πρόεδρο Αριστομένη Καραγιώργη.
Ο πατέρας του Γρηγόρη, Περικλής Καλλιμανόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα
το 1892, αλλά μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου
δραστηριοποιήθηκε στη ναυτιλία εργαζόμενος σε ναυτιλιακό γραφείο
πρακτορεύσεων πλοίων Koulis & Co. Εμπορεύθηκε κάρβουνο που ήταν τότε η
κινητήριος δύναμη των ατμοπλοίων. Πριν τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο
απόκτησε οκτώ πλοία, από τα οποία τα επτά βυθίστηκαν κατά τη
διάρκεια του. Τα πρώτα επιχειρηματικά του βήματα στη ναυτιλία έγιναν
το 1924 και δέκα χρόνια μετά, το 1934 ίδρυσε την Hellenic Lines,
εταιρία τακτικών γραμμών, ενώ τα πρώτα πλοία μετά τον πόλεμο ήταν
πέντε πλοία τύπου “Λίμπερτυ”.Ο Περικλής Καλλιμανόπουλος που με την
εταιρία έφθασε να διαχειρίζεται 69 πλοία τα περισσότερα πλοία με
ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα είχε δηλώσει: » Εδω που εχω
φτάσει το οφείλω στον Θεό και στους Ναυτικούς μου.! Ο Περικλής
Καλλιμανόπουλος πέθανε το 1979 και τότε ανέλαβε τη διαχείριση των
οικογενειακών εταιριών ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος. Η εταιρία
χρεοκόπησε και οδηγήθηκε σε εκκαθάριση το 1985.
Το 2011 δημοσιοποιήθηκε η καταγγελία της Χάιντι Γάουμπολτ που σε
ηλικία 24 ισχυρίσθηκε ότι ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος την παρενοχλούσε
και όταν δεν ενέδωσε την απόλυσε. Οι δικηγόροι του υποστήριξαν ότι η
Χάιντι χρησιμοποίησε την εταιρική πιστωτική της κάρτα με 24.000
δολάρια αγοράζοντας προσωπικά της αντικείμενα.
Το 2015 βρέθηκε στο στόχαστρο εφημερίδων της Τουρκίας που έγραψαν ότι
τα πλοία του μετέφεραν λαθραίο πετρέλαιο του Ισλαμικού Κράτους.
Μάλιστα, το δεξαμενόπλοιο «United Kalavryta» ακινητοποιήθηκε στο Τέξας
έμφορτο με 143.000.000 τόνους αργού πετρελαίου που η αξία του
ανερχόταν στα 100 εκατ. δολάρια.
Ο Γρηγόρης Καλλλιμανόπουλος, χαίρει μεγάλης εκτίμησης στη γεννέτειρα
του πατέρα του στα Καλάβρυτα για το σπουδαίο φιλανθρωπικό έργο και
κυρίως για την ουσιαστική του προσφορά στην περιοχή. Το
Καλλιμανοπούλειο Εκκλησιαστικό Διακονικό Κέντρο Καλαβρύτων είναι το
κυριότερο ίδρυμα που ίδρυσε το 1989 ο εφοπλιστής, ενώ η Μονάδα
Φροντίδας Ηλικιωμένων μη αυτοεξυπηρετούμενων ατόμων λειτούργησε το
2002 στο κτήριο του ορφανοτροφείου Καλαβρύτων.Σημαντική ήταν η
συνεισφορά του στην επισκευή του Μουσείου «Νίκος Καζαντζάκης» με την
αγορά γειτονικού οικοπέδου και την εγκατάσταση κλιματιστικής μονάδας.
Δηλώνει φανατικός αναγνώστης του Νίκου Καζαντζάκη και του Τόμας Μαν,
ενώ υπερηφανεύται για τις αρχές που του έδωσε ο πατέρας του. Η
ηθοποιός Ανέτ Στρόιμπεργκ, πρώην σύζυγος του Γάλλου σκηνοθέτη Ροζέ
Βαντίμ, υπήρξε γυναίκα του.