Η κυβερνητική πολιτική της συμπόρευσης με το μεγάλο εφοπλιστικό κεφάλαιο και τα συμφέροντά του, η στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του, οδηγεί το παρασιτικό εφοπλιστικό λόμπυ σε νέες εξωφρενικές απαιτήσεις στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ασύδοτης επιχειρηματικής δράσης του.
Στην κατεύθυνση αυτή είναι αποκαλυπτική η πρόταση που συνδιαμόρφωσε η αρμόδια επιτροπή την οποία είχε συστήσει ο προηγούμενος Υπουργός Ε.Ν Θ. Δρίτσας και η οποία μετά από μια μακρά περίοδο «κοινωνικού διαλόγου» κατέληξε στο πλαίσιο των θέσεων που αφορούν την ναυτική εκπαίδευση.
Στην επιτροπή αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΥΕΝ, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του ΣΕΕΝ, του ΝΕΕ, των Δημόσιων Σχολών Ε.Ν Πλοιάρχων και Μηχανικών καθώς και τα Σωματεία ΠΕΠΕΝ και ΠΕΜΕΝ.
Η ομάδα εργασίας είχε ως αποστολή «την μελέτη, επεξεργασία και υποβολή προς τον Υπουργό Ε.Ν ολοκληρωμένου σχεδίου για την βελτίωση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης μέσω της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου που την διέπει (Υ.Α. Αριθ, Πρωτοκ. 2233,6/31245/2016-11.4.2016)».
Συνολικά το έργο της επιτροπής κράτησε 1 χρόνο. Την άνοιξη του 2017 η ομάδα εργασίας κατέθεσε το τελικό πόρισμα προς τον ΥΝΑΝΠ.
Ανάμεσα στις προτάσεις που διατύπωσε η επιτροπή είναι και η προαναφερόμενη. Συγκεκριμένα η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση είναι η εξής:
«Επισημαίνεται ότι, ταυτόχρονα με την εισήγηση, ετέθη προς νομοθετική διερεύνηση η μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών προς το ΝΑΤ για τον εκπαιδευόμενο σπουδαστή παρά μόνο η παροχή ιατροφαρμακευτικής κάλυψης. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΕΕΕ (Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών) αυτή η ρύθμιση καθιστά οικονομικά «ελκυστικότερο» τον εκπαιδευόμενο σπουδαστή για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Επειδή ο χρόνος του εκπαιδευτικού ταξιδιού λογίζεται ως συντάξιμος χρόνος για τον Έλληνα ναυτικό, προτάθηκε εξαγορά αυτού του χρόνου όταν ο Έλληνας Ναυτικός συμπληρώσει τα συντάξιμα χρόνια και κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού ταξιδιού να παρέχεται στον σπουδαστή μόνο ιατροφαρμακευτική κάλυψη.»
Όπως σημειώνεται στο σχετικό πόρισμα η πρόταση αυτή έγινε ομόφωνα δεκτή από την ομάδα εργασίας.
Επικεφαλής της ομάδας και συντονίστρια της επιτροπής ήταν η Ασπασία Μουέ καθηγήτρια στην ΑΕΝ. Επίσης άλλη εκπρόσωπος του ΥΕΝ, η οποία πρόσφατα συνταξιοδοτήθηκε, προσλήφθηκε ως στέλεχος σε ναυτιλιακή εταιρεία γνωστού εφοπλιστή για το «πατριωτικό έργο» του οποίου πρόσφατα ασχοληθήκαμε και ο οποίος ζητούσε την κατάργηση των ΣΣΕ για να προσληφθούν έλληνες στην ποντοπόρο ναυτιλία!!!
Σχόλιο της ΠΕΝΕΝ
Η κυβέρνηση «πρώτη φορά αριστερά» συνεχίζει το θεάρεστο έργο των προηγούμενων αστικών κυβερνήσεων και μέσα από ένα στημένο και κακόγουστο «κοινωνικό διάλογο» με πρόσωπα και φορείς δήθεν «ειδικών» περί της ναυτικής εκπαίδευσης, επιχειρεί με τέτοια κατάπτυστα πορίσματα να θωρακίσει και να διευρύνει παραπέρα το καθεστώς της επιχειρηματικής εφοπλιστικής ασυδοσίας.
Όλη την μεταπολεμική περίοδο το συστημικό πολιτικό κατεστημένο που είχε και έχει την ευθύνη για την διακυβέρνηση της χώρας, στο όνομα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου παίρνει συνεχώς μέτρα με τα οποία από την μια οδηγεί την μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου στον αφελληνισμό και από την άλλη υπονομεύει το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης των Ναυτεργατών παρέχοντας και εξασφαλίζοντας προκλητικά προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Φαίνεται για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν είναι αρκετά αυτά που έχει αποσπάσει το εφοπλιστικό λόμπυ από το ελληνικό κράτος και για αυτό δείχνει δείγματα γραφής το αντιλαϊκό παρακμιακό αυτό καθεστώς να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο!!
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η θρασύτατη επιδίωξη κυβέρνησης – εφοπλιστών, η μαύρη ανασφάλιστη εργασία να αγγίξει το 90% στην ποντοπόρο ναυτιλία, να επεκταθεί και στους έλληνες Ναυτεργάτες.
Στην κατεύθυνση αυτή δέχεται και υιοθετεί την εφοπλιστική απαίτηση οι δόκιμοι Ναυτεργάτες, που κάνουν τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια, να μην τους παρέχεται η κοινωνική ασφάλιση παρά μόνο η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη!!!
Όσοι και όποιοι συμμετέχουν, συνδιαλέγονται σε τέτοιες βρώμικες επιτροπές και στην κατεύθυνση αυτή να παράγουν νέα προνόμια για το εφοπλιστικό κεφάλαιο αγνοώντας και περιφρονώντας ότι αυτά και άλλα μέτρα θίγουν τα ασφαλιστικά δικαιώματα των Ναυτεργατών και ταυτόχρονα με τέτοια μέτρα βουλιάζουν ακόμη περισσότερο τα κοινωνικοασφαλιστικά ταμεία των Ναυτεργατών στην κρίση και στην οικονομική κατάρρευση, φέρουν βαρύτατες ευθύνες απέναντι στον Ναυτεργατικό κόσμο και μετατρέπονται αντικειμενικά σε υποχείρια των εφοπλιστών για να υλοποιούν τα στενά συντεχνιακά τους συμφέροντα.
Σημειώνουμε ότι ο αριθμός των δοκίμων – σπουδαστών που τελειώνουν τις δημόσιες σχολές Ε.Ν Πλοιάρχων – Μηχανικών ξεπερνούν τους 1000 ετησίως και αποτελούν περίπου το 20% των ελλήνων που εργάζονται στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Υπογραμμίζουμε επίσης ότι το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην περίοδο 2008 – 2018 όπου οι περικοπές των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των Ναυτεργατών έχουν κυριολεκτικά σφαγιασθεί, δεν επιβαρύνθηκαν ούτε με ένα ευρώ σε αύξηση των ασφαλιστικών τους εισφορών και το βάρος των αντιασφαλιστικών μεταρρυθμίσεων φορτώθηκε μονομερώς στις πλάτες των εν ενεργεία και συνταξιούχων Ναυτεργατών.
Κατά τα λοιπά η ΕΕΕ και ο Πρόεδρός της μπορούν ανενόχλητα και ανεμπόδιστα να αναπτύσσουν επικοινωνιακά φληναφήματα και θεωρίες ότι η ελληνική ναυτιλία είναι συνδεδεμένη με την χώρα και έχει τεράστια συμβολή σε αυτή…….
Είναι προφανές ότι για το ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα το πόρισμα αυτής της επιτροπής δεν έχει την παραμικρή αποδοχή και νομιμοποίηση. Προειδοποιούμε την κυβέρνηση να μην τολμήσει να προχωρήσει σε μια τέτοια άθλια νομοθετική ρύθμιση διότι θα έχει απέναντί της την κατακραυγή όλου του Ναυτεργατικού μας κόσμου αλλά και της ελληνικής κοινωνίας.