Παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή πραγματοποιήθηκε χθες συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου. Η εικόνα που προκύπτει για την επιχείρηση απορρύπανσης του Σαρωνικού Κόλπου έως τώρα, έχει ως εξής:
Στη Σαλαμίνα δεν υφίσταται επιφανειακή ρύπανση και στην ευρύτερη περιοχή του όρμου Σεληνίων – Λιμνιώνα – Κυνόσουρας, συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης με εντατικούς ρυθμούς από προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών και εθελοντές. Σημειώθηκε, ωστόσο, η αναγκαιότητα να επιχειρήσουν στην εν λόγω περιοχή περισσότερα άτομα με επιπλέον πλυστικά μηχανήματα.
Στη θαλάσσια περιοχή Πειραϊκής δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης από ξηράς. Σημειώνεται ότι η θαλάσσια περιοχή της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, το λιμανάκι του Αγίου Νικολάου καθώς και η παραλία της Φρεαττύδας, έχουν καθαριστεί πλήρως.
Στη θαλάσσια περιοχή Παλαιού Φαλήρου η κατάσταση παρουσιάζεται σταθερά βελτιωμένη. Επιχειρούν συνεργείο συνολικά δεκαοκτώ (18) ατόμων καθώς και έντεκα (11) δόκιμοι Λιμενοφύλακες, ενώ παραμένουν τα πλωτά φράγματα που έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή. Στην ευρύτερη περιοχή επιχειρούν αντιρρυπαντικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος και της αναδόχου εταιρείας.
Στη θαλάσσια περιοχή Ελληνικού η κατάσταση παρουσιάζεται σαφώς βελτιωμένη. Επιχειρούν συνεργείο συνολικά είκοσι τριών (23) ατόμων, φορτηγό όχημα περισυλλογής και πλυστικό μηχάνημα. Σημειώνεται ότι στο Α’ Αλίπεδο Αλίμου θα ενισχυθεί το προσωπικό που επιχειρεί για τον καθαρισμό της εν λόγω ακτής.
Στη θαλάσσια περιοχή Γλυφάδας (1η-2η-3η -4η μαρίνα) η κατάσταση παρουσιάζεται βελτιωμένη. Επιχειρούν συνεργείο συνολικά εξήντα επτά (67) ατόμων, μεταξύ των οποίων άτομα της αναδόχου εταιρείας με δύο (02) πλυστικά μηχανήματα, εθελοντές και υπάλληλοι της Πολιτικής Προστασίας.
Στην εγκατάσταση “Αστέρας Γλυφάδας” η κατάσταση παρουσιάζεται ομοίως βελτιωμένη. Επιχειρούν συνεργείο τριάντα τεσσάρων (34) ατόμων της αναδόχου εταιρείας, ενώ πραγματοποιούνται εργασίες από τέσσερα (04) πλυστικά μηχανήματα και ένα (01) βυτιοφόρο όχημα. Στην ευρύτερη περιοχή επιχείρησαν αντιρρυπαντικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος και της αναδόχου εταιρείας, ενώ επισημάνθηκε η αναγκαιότητα εντατικοποίησης των εργασιών στις βραχώδεις ακτές της εν λόγω περιοχής όπου ακόμα υφίστανται ρυπογόνες ουσίες.
Στη θαλάσσια περιοχή Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Λαγονησίου δεν παρατηρείται θαλάσσια ρύπανση.
Όλα τα αντιρρυπαντικά και τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος συνεχίζουν την εντατική προσπάθεια απορρύπανσης.
Γνωρίζεται επίσης ότι συνεχίζουν να επιχειρούν έξι (06) αντιρρυπαντικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος, δύο (02) περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, πέντε (05) ιδιωτικά αντιρρυπαντικά, συμπεριλαμβανομένου και του σκάφους «ΑΚΤΕΑ» της EMSA και λοιπά σκάφη της αναδόχου εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι με βάση την ενημέρωση της εταιρίας που έχει αναλάβει την άντληση του φορτίου από το βυθισμένο “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”, έχουν αντληθεί κατά προσέγγιση μέχρι στιγμής από το δεξαμενόπλοιο “ΣΥΡΟΣ” διακόσια εβδομήντα κυβικά μέτρα (270m3) φορτίου.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, αφού ενημερώθηκε εκτενώς από τους υπηρεσιακούς παράγοντες, τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και τους εκπροσώπους της αναδόχου εταιρείας για την πορεία των εργασιών απορρύπανσης στο Σαρωνικό Κόλπο, έδωσε σαφείς εντολές για εντατικοποίηση των εκτελούμενων εργασιών, σε όποιο σημείο του θαλασσίου μετώπου υφίστανται ακόμα ρυπογόνες ουσίες, ενώ ανέφερε ότι:
“Θέλω να σας ευχαριστήσω όλους. Φαίνεται πως έχουμε πετύχει τελικά έναν καλό συντονισμό, όλων των άμεσα εμπλεκόμενων και ενδιαφερόμενων φορέων. Αυτός ο συντονισμός είναι και ένα δείγμα πως πρέπει να επικαιροποιηθεί ο όλος σχεδιασμός αντιμετώπισης τέτοιων κρίσεων. Και τα πράγματα δείχνουν ότι βαδίζουμε σε καλό δρόμο. Σε λίγο χρόνο αντιμετωπίσαμε μια πολύ εκτεταμένη κατάσταση, που δε νομίζω ότι σε άλλη παρόμοια περίπτωση θα γινόταν αυτό το πράγμα και είμαι βέβαιος ότι δεν έγινε, γιατί δυστυχώς δεν βλέπουμε πάντα όλες τις περιοχές με το ίδιο ενδιαφέρον. Εδώ είναι κοντά τα φώτα της δημοσιότητας και τα πράγματα παίρνουν άλλη κατεύθυνση.
Όμως αυτό θα πρέπει να είναι ένα σχέδιο που να αφορά ολόκληρη τη χώρα για να την προστατεύουμε, διότι είναι μία χώρα με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, μια χώρα με πάρα πολύ μεγάλη κυκλοφορία μικρών, μεσαίων και μεγάλων σκαφών, όλων των τύπων και άρα πρέπει ο νέος σχεδιασμός να λάβει υπόψη του όλες αυτά τα χαρακτηριστικά. Και πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν ζητήματα που θα πρέπει να διερευνηθούν και να εξηγηθούν.
Μόλις θα τελειώσει η άντληση, θα έχουμε μια εικόνα περίπου τι πετρέλαια έχουν πέσει στη θάλασσα και υπολογίζοντας και όσο έχει μαζευτεί, θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα γα να απαντήσω σε αυτό το πολύ σωστό ερώτημα.
Θέλω να πω σε όσους είναι εδώ από τις εταιρείες, ότι μου έλεγε ένας καθηγητής του Πανεπιστημίου, Περιβαλλοντολόγος, ότι ίσως θα είναι πολύ χρήσιμο να κάνετε και ακόμα μία προσπάθεια, με πολύ ψιλά δίχτυα, με ορισμένα σκάφη που να περιφέρονται μέσα στη θάλασσα και να μαζέψουν ό,τι αιωρείται. Αφού κάνουμε τώρα την κατόπτευση με τους δύτες και τους βατραχανθρώπους τους δικούς μας, ώστε να έχουμε άλλη μία εικόνα του τι γίνεται στον βυθό, πρέπει να δούμε ποιες άλλες επιστημονικές μέθοδοι υπάρχουν, ακούστηκαν διάφορες προτάσεις και στη Βουλή, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν.
Στο πρώτο τριήμερο από αύριο, ζήτησα να δω τρεις πρεσβευτές, του Ισραήλ, της Νορβηγίας και της Μεγάλης Βρετανίας. Θα ζητήσω από εκεί να δούμε τι βοήθεια μπορούν να μας δώσουν από πλευράς εμπειριών και επιστημονικής γνώσης, γιατί όπως είπε σωστά ο Γιώργος ο Γαβρίλης, δεν θα μείνουμε εδώ, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια. Γιατί πρέπει να δούμε μέχρι τέλους, τι αποτέλεσμα πρέπει να έχει αυτό που κάνουμε, για να δώσουμε στην κοινωνία αυτό το όραμα όπως πρέπει, με ευθύνη και με σεβασμό.
Θα ζητήσουμε μία συνάντηση των Επιθεωρητών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε και των Πανεπιστημίων που έχουν εμπλακεί σε αυτή την ιστορία, μαζί με τον συντονιστή της αναδόχου εταιρείας και τον αρμόδιο Διευθυντή της δικής μας Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, ίσως και της αρμόδιας υπηρεσίας της Περιφέρειας, όσων ασχολούνται γενικά με τα θέματα περιβάλλοντος στην επιχείρηση αυτή, για να υπάρξει συντονισμός όλων αυτών των υπηρεσιών, ώστε να διασταυρώνεται η επιστημονική προσπάθεια και η έρευνα που κάνουμε. Νομίζω ότι, με αυτόν τον τρόπο και με την ενδεχόμενη συνδρομή επιστημονικών κέντρων που θα ζητήσουμε από αυτές τις τρεις χώρες, θα έχουμε μπει σε έναν καλό δρόμο στο να αναζητήσουμε το αποτέλεσμα της ποιότητας της δουλειάς που γίνεται και να φθάσουμε εκεί που πρέπει.
Αυτά είναι ως επιπρόσθετη ενημέρωση που θα ήθελα να σας δώσω και βεβαίως δεν χαλαρώνουμε ούτε λεπτό. Αυτή πρέπει να είναι η συνεχής σκέψη μας και γι’ αυτό και ο Υφυπουργός και οι δύο Γενικοί Γραμματείς και η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος και οι υπεύθυνοι ανώτατοι αξιωματικοί που εποπτεύουν κάθε Δήμο, δεν πρέπει να χάσουμε ούτε λεπτό. Πρέπει να είμαστε από πάνω, αυτή ήταν και η εντολή που έδωσα στον Αρχηγό του Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκα. Πρέπει να είμαστε κατά πάνω για να μπορέσουμε πραγματικά να ολοκληρώσουμε και να δούμε στις πρώτες 30 – 40 ημέρες που θα κάνουμε τον πρώτο κύκλο όλης αυτής της προσπάθειας, τι αποτέλεσμα έχουμε.»