ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Πάνω από 300 εκατ. ευρώ απαιτούνται τα προσεχή χρόνια μόνο για τη
συμμόρφωση των επιβατηγών πλοίων σύμφωνα με τα μέτρα του ΙΜΟ. Το
πρόβλημα είναι μεγάλο δεδομένου ότι τα 32 από τα 45 επιβατηγά
οχημαγωγά πλοία της ελληνικής ακτοπλοίας θα υποχρεωθούν στην
τοποθέτηση έρματος και στον εκσυγχρονισμό τους στην τεχνολογία
καθαρισμού των καυσαερίων. Όπως αποκάλυψε στην ετήσια μελέτη για την
την ελληνική ακτοπλοία σε ειδική παρουσίαση στη Ναυτιλιακή Λέσχη η
εταιρία XRTC, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Γεώργιος Ξηραδάκης, “το
βασικό πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι το 2020, 32 από τα 45
πλοία των μεγάλων εταιριών θα έχουν ηλικία άνω των 20 ετών κάτι που
καθιστά μάλλον ασύμφορη την επένδυση σε συστήματα επεξεργασίας έρματος
και την τεχνολογία καθαρισμού των καυσαερίων, κόστος που ανέρχεται στα
7-11 εκατ. ευρώ ανά πλοίο”. Η υποχρεωτική χρήση ναυτιλιακού καυσίμου
μικρής περιεκτικότητας σε θείο 0,5% θα επιβαρύνει κατά μέσο όρο τον
επιβάτη κατά 5,4 ευρώ, από 2,2 ευρώ που είναι σήμερα, ενώ η αύξηση του
μέσου ναύλου ακτοπλοίας θα φθάσει το 27%.
Ο κ. Γ. Ξηραδάκης παρουσιάζοντας τα ευρήματα της μελέτης τόνισε ότι “
η ακτοπλοϊκή αγορά σήμερα σε μεγάλο βαθμό πληρώνει το κόστος ακραίων
ανταγωνιστικών πρακτικών του παρελθόντος τα οποία οδήγησαν σε
υπερπροσφορά χωρητικότητας η οποία συνοδεύτηκε από υψηλό κόστος
κεφαλαίου για την κατασκευή και αγορά νέων πλοίων και ναύλους
εισιτηρίων με μηδενικά ή και αρνητικά περιθώρια κέρδους”. Ο Γ.
Ξηραδάκης επεσήμανε ότι η “αγορά πρέπει να προσέξει να μην οδηγηθεί
πλέον στο άλλο άκρο δημιουργίας μονοπωλιακών εταιρικών σχημάτων
διοίκησης” και πρόσθεσε ότι υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι που ένας
τραπεζικός όμιλος ( η Τράπεζα Πειραιώς) έχει συμμετοχή στο μετοχικό
κεφάλαιο των τριών εκ των τεσσάρων συστημικών παικτών του κλάδου και
αποτελεί ένα φαινόμενο το οποίο θα πρέπει να απασχολήσει όλους”.
Επίσης τόνισε ότι είναι θετικό στοιχείο η εμφάνιση νέων παικτών στην
ακτοπλοία που θα ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό, ωστόσο υπογράμμισε ότι
στην παρούσα φάση το μέγεθος αυτών των σχημάτων δεν είναι ικανό στο να
εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα τους και είναι πολύ πιθανό να έχουμε μια
κινητικότητα αγοραπωλησιών από μικρά σχήματα.
Ο κ. Γ. Ξηραδάκης ανέδειξε τα στοιχεία της μελέτης η οποία δείχνει ότι
οι μικρές ακτοπλοϊκές εταιρίες έχουν αντιληφθεί τα σημεία των καιρών
και επενδύουν σε αγορές που έχουν τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης,
βέβαια, τονίζει, ότι οι μεγάλες εταιρίες καραδοκούν και σίγουρα θα
αντλήσουν κάθε είδους πίεση με σκοπό είτε την εξαγορά τους ή ακόμη και
την πτώχευση τους. Όμως, ο Γ. Ξηραδάκης συμπλήρωσε λέγοντας ότι “η
ασπίδα προστασίας των μικρών εταιριών είναι η ίδια τους η οικονομική
ευρωστία, η διαφάνεια και η πίστη τους στο δημιουργικό έργο που
προσφέρουν”.
Αναφέροντας τα βασικά στοιχεία της ελληνικής εσωτερικής ακτοπλοικής
αγοράς, ο κ. Γ. Ξηραδάκης τόνισε:
Η ελληνική ακτοπλοία αποτελεί βασικό πυλώνα ισόρροπης ανάπτυξης και
κοινωνικής συνοχής και παρά τη μείωση της επιβατικής κίνησης για
έβδομο συνεχές έτος και η συνολική μείωση κατά 46% από το 2009 έως και
το 2016 η ακτοπλοική αγορά χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία
ανθεκτικότητας.
Οι εταιρίες εξακολουθούν να είναι υψηλού λειτουργικού κόστους, όχι
μόνο εξαιτίας του θεσμικού πλαισίου που τις κάνει ευάλωτες σε
εξωγενείς κινδύνους.
Ο περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων καθώς και το γενικότερο αρνητικό
οικονομικό κλίμα συνεχίζουν να αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για τον
εγχώριο τουρισμό και τη χρησιμοποίηση ακτοπλοικών μέσων.
Η τιμή του ακτοπλοικού εισιτηρίου παραμένει ακριβό για το μέσο Έλληνα
καταναλωστή συγκριτικά με τις αεροπορικές μεταφορές για τις
μετακινήσεις του στα νησιά.
Η ελληνική σημαία έχει χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και η
Αδριατική δεν είναι πια “ελληνική” θάλασσα δεδομένου ότι από την αρχή
του 2017 μόνο τα πλοία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ και ΑΤΤΙΚΑ
δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά από ελληνικής πλευράς αφού ο
ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι μεγαλομέτοχος των Μινωικών Γραμμών απέσυρε
την θυγατρική του εταιρία από την Αδριατική.
Η συνεχιζόμενη χαμηλή τιμή του πετρελαίου είναι ο κύριος λόγος των
θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων των ευκαιριών το 2016. Οι ενδείξεις
για το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους είναι υψηλότερη κατά 80% σε
σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Ο Μ. ΣΑΚΕΛΛΗΣ
Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για την ελληνική ακτοπλοία ο πρόεδρος των
ακτοπλοικών εταιρειών κ. Μιχάλης Σακέλλης είπε ότι επιβατηγός
ναυτιλία είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τον τουρισμό μας και την
οικονομία μας συμμετέχοντας μέσω αμέσων και εμμέσων επιδράσεων με
ποσοστό 6.5% στο ΑΕΠ της χώρας και κατά 50% στην απασχόληση στα νησιά.
Επίσης πρόσθεσε ότι εκτελούνται κάθε χρόνο περίπου 50.000 δρομολόγια
προς και από τα νησιά μας, μεταφέρονται 16 εκ επιβάτες, εκ των οποίων
τα 10 εκ είναι παραθεριστές, επίσης μεταφέρονται 10 εκ τόνοι
εμπορευμάτων. Η δραστηριότητα αυτή, συνέχισε ο κ. Μ. Σακέλλης,
στηρίζει τους νησιώτες μας και διαμορφώνει τις συνθήκες διαβίωσής τους
και συμμετέχει στην αύξηση του πληθυσμού προστατεύοντας τα Εθνικά μας
συμφέροντα με τον καλύτερο τρόπο.
Ο κ. Μ. Σακέλλης τόνισε επίσης ότι ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στην
εξυπηρέτηση των νησιών μας είναι καθοριστικός, καθώς το 95% της
ακτοπλοϊκής κίνησης εξυπηρετείται με ελεύθερες δρομολογήσεις πλοίων
που ανήκουν ναυτιλιακές εταιρείες χωρίς καμία κρατική παρέμβαση, ενώ
το 5% της κίνησης το οποίο αφορά 44 μικρά νησιά εξυπηρετείται με
δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας τα λεγόμενα άγονα δρομολόγια μετά από
Διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς.