Είστε εδώ:
Αρχική > ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ > Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το έρμα των πλοίων

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το έρμα των πλοίων

Ολόκληρη η αιτιολογική έκθεση στο σχέδιο νόμου «Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρματος και των Ι- ζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004 και άλλες διατάξεις» έχει ως εξής:

Προς τη Βουλή των Ελλήνων

1. Επί της αρχής

Με το νόμο αυτόν ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρ- ματος και των Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004 (Ballast Water Management Convention-BWMC 2004). Με την κύρωσή της, σε εθνικό επίπεδο, θεσπίζο- νται όρια και εισάγονται διαδικασίες και τεχνολογίες για την επεξεργασία του έρματος, με αποτέλεσμα να δια- μορφώνεται ένα πλήρες νομικό πλαίσιο για την πρόλη- ψη, την ελαχιστοποίηση και τελικώς την εξάλειψη του κίνδυνου εισαγωγής των αλλόχθονων ειδών μέσω του έρματος των πλοίων.

Με τη διεύρυνση του παγκόσμιου εμπορίου και τη συ- νακόλουθη επέκταση του όγκου της διεθνούς ναυτιλια- κής δραστηριότητας, η μεταφορά αλλόχθονων ειδών σε δεξαμενές έρματος των πλοίων αποτελεί μία από τις κυ- ριότερες οδούς εισαγωγής αυτών των ειδών στα θαλάσ- σια οικοσυστήματα. Επίσημα, για πρώτη φορά, το ζήτη- μα της μετακίνησης αυτών των οργανισμών αναγνωρί- στηκε στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Περι- βάλλον και την Ανάπτυξη (UNCED), που πραγματοποιή- θηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο το 1992. Εν συνεχεία, τα κρά- τη – μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού κλήθη- καν να εξετάσουν το θέμα και κατόπιν πολυετούς δια- βούλευσης, υιοθέτησαν σε Διπλωματική Διάσκεψη, που έλαβε χώρα στο Λονδίνο στις 13 Φεβρουαρίου 2004, τη Διεθνή Σύμβαση για τον Έλεγχο και Διαχείριση Έρματος και Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004.

Είναι γεγονός ότι το θαλάσσιο περιβάλλον, παράγο- ντας καθοριστικής σημασίας, τόσο για την οικολογική ι- σορροπία του πλανήτη, όσο και για την οικονομική και κοινωνική ευημερία των κατοίκων του, αντιμετωπίζει ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό απειλών που έχουν ως α- ποτέλεσμα την σοβαρή υποβάθμισή του. Η απώλεια βιο- ποικιλότητας και η παρεμπόδιση των ανθρώπινων δρα- στηριοτήτων που σχετίζονται με αυτό, προκαλούνται κα- τά ένα μέρος από την εισαγωγή αλλόχθονων ειδών μέ- σω του έρματος των πλοίων.

Το θαλάσσιο έρμα αποτελεί βασικό παράγοντα για τη ρύθμιση της ευστάθειας και της ασφαλούς πλεύσης των πλοίων, ωστόσο αποτελεί επίσης σημαντική οδό εισβο- λής οργανισμών στα υδάτινα οικοσυστήματα αφού η λή- ψη θαλάσσιου έρματος, είτε από το λιμάνι είτε κατά τη διάρκεια του πλου, έχει ως αποτέλεσμα την πρόσληψη υδάτινων μικροοργανισμών.

Τα αλλόχθονα είδη μετακινούνται πέραν του φυσικού ορίου εξάπλωσής τους και εγκαθίστανται σε άλλο χώρο, ως αποτέλεσμα άμεσης ή έμμεσης ανθρώπινης επέμβα- σης. Κατά συνέπεια συνιστούν μείζονα απειλή για τη βιοποικιλότητα, δεδομένου ότι τα είδη αυτά εγκαθίστα- νται και εξαπλώνονται γρήγορα, ελλείψει φυσικών αντα- γωνιστών – θηρευτών. Οι οικολογικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της διάδοσης αυτών των ειδών εί-

ναι σοβαρές γεγονός που καθιστά την κύρωση της εν λόγω διεθνούς Σύμβασης, μέσω του παρόντος σχεδίου νόμου, επιτακτική ανάγκη για την αντιμετώπιση του θέ- ματος.

2. Επί των άρθρων

Άρθρο πρώτο Ουσιαστικές διατάξεις

Με το άρθρο πρώτο του παρόντος νόμου εισάγεται η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και Διαχείριση Έρμα- τος και Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004 στο εθνικό δίκαιο. Η εν λόγω Διεθνής Σύμβαση αποτε- λείται από 22 άρθρα και από ένα Παράρτημα με κανονι- σμούς που περιγράφουν τεχνικά πρότυπα και απαιτήσεις σχετικά με την εφαρμογή της Σύμβασης. Στο εν λόγω Παράρτημα, επισυνάπτονται δύο Προσαρτήματα με υπο- δείγματα των απαιτούμενων εντύπων κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων αυτής.

Στο Προοίμιο της Σύμβασης γίνεται αναφορά στις πρό- δρομες Διεθνείς Συμβάσεις, οι οποίες συνέβαλαν στην τελική υιοθέτηση της παρούσας Σύμβασης, ήτοι τη Διε- θνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (ΔΣ UNCLOS 1982) και τη Διεθνή Σύμβαση για τη Διατήρηση της Βιο- ποικιλότητας (ΔΣ Biological Diversity 1992). Επίσης, στο Προοίμιο γίνεται σύνδεση της Σύμβασης με τη γενικότε- ρη ρυθμιστική στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Ορ- γανισμού, όσον αφορά σε θέματα ασφάλειας ναυσι- πλοΐας, πρόληψης και καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης και υιοθέτησης κοινά αποδεκτών διεθνών προ- τύπων.

Εν συνεχεία, στο άρθρο 1 παρατίθενται οι απαραίτητοι ορισμοί για την ομοιόμορφη κατανόηση, ενώ το άρθρο 2 περιλαμβάνει τις γενικές υποχρεώσεις, που αναλαμβά- νουν τα κράτη – μέλη της Σύμβασης, προκειμένου να θέ- σουν σε πλήρη και ολοκληρωμένη εφαρμογή τις προβλέ- ψεις της. Το πεδίο εφαρμογής της Σύμβασης, αναφέρε- ται στο άρθρο 3, ενώ στο άρθρο 4 ρητά αναφέρονται οι επιμέρους ενέργειες, στις οποίες οφείλουν να προβαί- νουν τα κράτη – μέλη. Με το άρθρο 5 της Σύμβασης, γί- νεται σαφές ότι τα κράτη – μέλη πρέπει να διαθέτουν τις απαραίτητες ευκολίες υποδοχής ιζημάτων στους χώ- ρους, όπου λαμβάνει χώρα καθαρισμός ή επισκευή των δεξαμενών έρματος των πλοίων. Επιπλέον, ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν μεμονωμένα ή από κοινού τα κράτη – μέλη αναφορικά με την προώθηση και τη διευ- κόλυνση της επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας στο πεδίο της διαχείρισης έρματος αναδεικνύεται στο άρθρο 6. Ακολούθως, το άρθρο 7 πραγματεύεται θέματα που άπτονται των επιθεωρήσεων στο πλαίσιο της πιστο- ποίησης των πλοίων και το άρθρο 8 ρητά απαγορεύει ο- ποιαδήποτε παρέκκλιση από τις διατάξεις της Σύμβασης, επισημαίνοντας τις συνακόλουθες κυρώσεις για τυχόν παραβάτες. Στη συνέχεια, στο άρθρο 9 επεξηγείται το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την επιθεώρηση των πλοίων από το κράτος – λιμένα, ενώ στα άρθρα 10 και 11 περιγράφονται οι ενέργειες που ακολουθούν. Παράλλη- λα, ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην αποφυγή αδικαιο- λόγητης καθυστέρησης των πλοίων (άρθρο 12), ενώ εν- θαρρύνεται η παροχή τεχνικής βοήθειας και η συνεργα- σία (άρθρο 13). Επιπρόσθετα, στο άρθρο 14 σημειώνο-

νται οι πληροφορίες που πρέπει να τίθενται στη διάθεση όλων των Συμβαλλόμενων Μελών, ενώ οι τρόποι και οι διαδικασίες επίλυσης των όποιων διαφορών προκύπτουν σε σχέση με την εφαρμογή της Σύμβασης περιγράφεται στο άρθρο 15. Σε κάθε περίπτωση, η παρούσα Σύμβαση δε θίγει δικαιώματα και υποχρεώσεις που πηγάζουν από άλλες Διεθνείς Συμβάσεις (άρθρο 16) και με το άρθρο 17 καθορίζεται η διαδικασία υπογραφής, επικύρωσης, απο- δοχής, έγκρισης και προσχώρησης σε αυτήν. Τέλος, τα κριτήρια θέσης σε ισχύ της Σύμβασης αναφέρονται στο άρθρο 18 και με το άρθρο 19 προσδιορίζεται ο τρόπος μελλοντικής τροποποίησής της. Η παρούσα Σύμβαση μπορεί να καταγγελθεί ανά πάσα στιγμή μετά την παρέ- λευση δύο (2) ετών από την ημερομηνία θέσης της σε ι- σχύ (άρθρο 20) και θεματοφύλακας της ορίζεται ο Γενι- κός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (άρθρο 21).

Το Παράρτημα της Σύμβασης είναι αναπόσπαστο κομ- μάτι αυτής, διαιρείται σε πέντε Κεφάλαια και περιέχει κανονισμούς για τον έλεγχο και τη διαχείριση των ιζημά- των και του έρματος των πλοίων. Ουσιαστικά, περιγρά- φεται ο τρόπος με τον οποίο δύναται να επιτευχθεί και να διαπιστωθεί η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της Διε- θνούς Σύμβασης.

Πιο συγκεκριμένα, το Κεφάλαιο Α ́ περιλαμβάνει γενι- κές διατάξεις αναφορικά με την εφαρμογή της Σύμβα- σης και επισημαίνει τις περιπτώσεις αλλαγής έρματος που εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής, αλλά και τα πλοία εκείνα στα οποία μπορεί να χορηγηθεί απαλλαγή υπό προϋποθέσεις. Αναλυτικότερα, στον Κανονισμό Α-1 δίνονται οι απαραίτητοι ορισμοί εννοιών που σχετίζονται με την εφαρμογή αυτού του Κεφαλαίου. Εν συνεχεία, με τον Κανονισμό Α-2 γίνεται σαφές ότι η διαχείριση έρμα- τος πρέπει να διεξάγεται υποχρεωτικά σύμφωνα με τις προβλέψεις του Παραρτήματος. Ωστόσο, οι Κανονισμοί Α-3 και Α-4 αναφέρονται στις εξαιρέσεις και στις απαλ- λαγές. Σε αυτό το σημείο, διευκρινίζεται ότι οι απαλλα- γές χορηγούνται με συγκεκριμένους περιοριστικούς ό- ρους και με ειδικές προϋποθέσεις, σε αντίθεση με τις ε- ξαιρέσεις που είναι γενικότερης φύσεως. Τέλος, ο Κανο- νισμός Α-5 προβλέπει τη δυνατότητα συμμόρφωσης με ι- σοδύναμο τρόπο για σκάφη αναψυχής χρησιμοποιούμε- να αποκλειστικά για αναψυχή ή ναυταθλητισμό ή σκάφη χρησιμοποιούμενα κυρίως για έρευνα και διάσωση, ολι- κού μήκους μικρότερου των πενήντα (50) μέτρων και με μέγιστη χωρητικότητα έρματος οκτώ (8) κυβικών μέ- τρων.

Επιπλέον, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Β ́, τα πλοία πρέ- πει να ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες όσον α- φορά στη διαχείριση και στον έλεγχο του έρματος. Ανα- λυτικότερα, ο Κανονισμός Β-1 προβλέπει την ανάγκη ύ- παρξης ενός σχεδίου διαχείρισης έρματος, το οποίο θα εφαρμόζεται από το πλοίο. Εν συνεχεία, ο Κανονισμός Β-2 επισημαίνει ότι τα πλοία πρέπει να φέρουν Βιβλίο Καταχωρήσεων Εργασιών Διαχείρισης Έρματος, το ο- ποίο αναφέρεται ως Βιβλίο Έρματος. Ακολούθως, ο Κα- νονισμός Β-3 περιγράφει το χρονοδιάγραμμα για την ε- φαρμογή των απαιτήσεων των προτύπων Δ-1 και Δ-2 α- πό τα υπόχρεα πλοία.

Στο Κεφάλαιο Γ ́ περιγράφονται οι ιδιαίτερες απαιτή- σεις που υφίστανται για συγκεκριμένες Ειδικές Περιο- χές και στο Κεφάλαιο Δ ́ καθορίζονται τα τεχνικά πρότυ-

πα που αφορούν στο θαλάσσερμα.
Τέλος, το Κεφάλαιο Ε ́ αναφέρεται στις επιθεωρήσεις

πιστοποίησης και ανανέωσης. 3. Επί των λοιπών άρθρων

Άρθρο δεύτερο Οργανωτικές – διαδικαστικές διατάξεις

Με τις διατάξεις του άρθρου δεύτερου, προσδιορίζεται το πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου και αναφέρο- νται αναλυτικά οι κατηγορίες των πλοίων που εξαιρού- νται από τις διατάξεις του, σε εθνικό επίπεδο.

Άρθρο τρίτο

Με το παρόν άρθρο εισάγεται το χρονοδιάγραμμα ε- φαρμογής των απαιτήσεων του Κανονισμού Β-3 και ορί- ζεται η καταληκτική ημερομηνία μέχρι την οποία τα πλοία δύνανται να συμμορφώνονται μόνο με τις απαιτή- σεις του προτύπου Δ-1. Μετά την παρέλευση αυτής της ημερομηνίας, τα πλοία εφαρμόζουν υποχρεωτικά τις α- παιτήσεις του προτύπου Δ-2. Το εν λόγω χρονοδιάγραμ- μα υιοθετήθηκε από την 28η Σύνοδο της Συνέλευσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και αποσκοπεί στην ομαλότερη εφαρμογή των διατάξεων της Διεθνούς Σύμ- βασης.

Άρθρο τέταρτο

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού Β-4 της Σύμβασης το κράτος του λιμένα δύναται να ορίσει περιο- χές, σε διαβούλευση με γειτονικά ή άλλα κράτη, ως εν- δείκνυται, όπου ένα πλοίο μπορεί να πραγματοποιήσει α- νταλλαγή έρματος, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές ο- δηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, στην πε- ρίπτωση όπου δεν είναι εφικτό να ικανοποιηθούν οι απαι- τήσεις απόστασης από την ακτή και βάθους που περι- γράφονται στην παράγραφο 1 του Κανονισμού αυτού.

2. Στην περίπτωση που αυτό απαιτηθεί προβλέπεται υ- πό το παρόν άρθρο, η έκδοση κοινής απόφασης των Υ- πουργών Εξωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτι- κής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό των περιοχών αυτών.

Άρθρο πέμπτο

Στο άρθρο πέμπτο, παρέχεται η εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Πε- ριβάλλοντος και Ενέργειας, να καθορίζουν με κοινή υ- πουργική απόφαση τον τρόπο και τη διαδικασία χορήγη- σης απαλλαγών σε πλοία από τις απαιτήσεις των Κανο- νισμών Β-3 ή Γ-1 της Σύμβασης, σύμφωνα με τα διαλαμ- βανόμενα του Κανονισμού Α-4 αυτής.

Άρθρο έκτο

1. Με το άρθρο έκτο, εισάγεται η ακολουθούμενη πρα- κτική σύμφωνα με τη Σύμβαση και τις Κατευθυντήριες Ο- δηγίες που έχει εκδώσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανι- σμός και περιγράφεται η διαδικασία με την οποία δίνεται έγκριση στα συστήματα διαχείρισης έρματος, που ικανο-

2

3

ποιούν τις απαιτήσεις του Προτύπου του Κανονισμού Δ-2. Ειδικότερα, τα συστήματα διαχείρισης έρματος που δε χρησιμοποιούν ενεργές ουσίες αξιολογούνται και ε- γκρίνονται από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων του Υπουρ- γείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ τα συ- στήματα διαχείρισης έρματος, που χρησιμοποιούν ενερ- γές ουσίες, αξιολογούνται από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολι- τικής και κατά περίπτωση και από την αρμόδια Διεύθυν- ση του Υπουργείου Υγείας, προκειμένου να υποβληθεί σχετική πρόταση στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, ο ο- ποίος χορηγεί την αρχική και τελική έγκριση αυτών των συστημάτων.

2. Σε κάθε περίπτωση, τα εγκριθέντα συστήματα λαμ- βάνουν Πιστοποιητικό Έγκρισης Τύπου, ο τύπος του ο- ποίου καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Υπό το παρόν άρθρο προβλέπεται επίσης εξουσιοδό- τηση για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο των αποφά- σεων και των Κωδίκων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργα- νισμού που αφορούν στην έγκριση των συστημάτων δια- χείρισης έρματος.

Άρθρο έβδομο

Με το παρόν άρθρο διαμορφώνεται το πλαίσιο που διέπει τη συντήρηση των δεξαμενών έρματος των πλοί- ων. Ειδικότερα, διευκρινίζεται ότι οι εργασίες συντήρη- σης και επισκευής των υπόψη δεξαμενών πραγματοποι- ούνται σε ειδικές εγκαταστάσεις λιμένων, τερματικών σταθμών και ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων, οι οποίες διαθέτουν εγκεκριμένες ευκολίες υποδοχής α- ποβλήτων και καταλοίπων πλοίων, με πρόβλεψη για την υποδοχή ιζημάτων έρματος. Επίσης, με αυτό το άρθρο α- νατίθενται στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η ενημέρωση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αναφορικά με την ε- πάρκεια των ευκολιών υποδοχής ιζημάτων έρματος.

Άρθρο όγδοο

1. Με το παρόν άρθρο παρέχεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να ρυθμίζει θέματα που σχετίζονται με την οργάνωση και τη λειτουργία ευκολιών υποδοχής έρματος των πλοίων. Δι- ευκρινίζεται ότι τα πλοία τα οποία απορρίπτουν το έρμα τους σε αυτές τις ευκολίες υποδοχής, απαλλάσσονται α- πό την υποχρέωση συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κανονισμού Β-3 της Σύμβασης.

2. Σε κάθε περίπτωση σημειώνεται ότι δεν υφίσταται συμβατική υποχρέωση για τη χώρα μας ως Συμβαλλόμε- νο Μέρος να διαθέτει τέτοιες ευκολίες υποδοχής και η τυχόν μελλοντική δημιουργία αυτών επαφίεται στην ι- διωτική πρωτοβουλία.

Άρθρο ένατο

1. Με το παρόν άρθρο, προσδιορίζεται η αρχή, η οποία είναι αρμόδια για την επιθεώρηση και πιστοποίηση των πλοίων υπό ελληνική σημαία. Εν προκειμένω, ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτι- κής Πολιτικής έχει επιφορτιστεί με το συγκεκριμένο έρ- γο, το οποίο όμως δύναται να εκχωρηθεί και σε εξουσιο-

δοτημένους από την Ελληνική Αρχή Αναγνωρισμένους Οργανισμούς.

2. Όσον αφορά στα πλοία με ξένη σημαία κράτους, ε- πιθεωρούνται στο πλαίσιο ελέγχων του Κράτους Λιμένα από κατάλληλα εξουσιοδοτημένους επιθεωρητές για το σκοπό αυτό στις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές.

3. Η Αρμόδια Αρχή οφείλει να γνωστοποιεί στον Διε- θνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τις ευθύνες και το βαθμό ε- ξουσιοδότησης που έχει εκχωρήσει στους αναγνωρισμέ- νους οργανισμούς, καθώς και τις ευθύνες αυτών, ώστε αυτός να τις κοινοποιήσει στις Αρχές των Συμβαλλόμε- νων Μερών στη Σύμβαση.

4. Ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων ορίζεται ως αρμόδια Υπηρεσία για την έκδοση πιστοποιητικών σε πλοία που φέρουν σημαία κράτους συμβαλλόμενου μέ- ρους στη Σύμβαση.

Άρθρο δέκατο

1. Το παρόν άρθρο αναφέρεται στην τεκμηρίωση της συμμόρφωσης των πλοίων με τις απαιτήσεις της Σύμβα- σης, η οποία συνίσταται στην ύπαρξη ή/και τήρηση τριών εντύπων, ήτοι του Διεθνούς Πιστοποιητικού Διαχείρισης Έρματος, του Σχεδίου Διαχείρισης Έρματος και του Βι- βλίου Έρματος. Τα εν λόγω ναυτιλιακά έγγραφα για τα πλοία υπό ελληνική σημαία συντάσσονται στην ελληνική γλώσσα με αντίστοιχη μετάφραση στην αγγλική, γαλλι- κή ή ισπανική γλώσσα. Ειδικότερα, η τήρηση του Σχεδίου Διαχείρισης Έρματος αποσκοπεί στο να καθοδηγήσει το προσωπικό του πλοίου να χρησιμοποιεί σωστά το σύστη- μα διαχείρισης έρματος, που είναι εγκατεστημένο πάνω σε κάθε πλοίο.

2. Με το Διεθνές Πιστοποιητικό Διαχείρισης Έρματος βεβαιώνεται ότι το προαναφερθέν σχέδιο διαχείρισης έρματος, καθώς και ο συνδεόμενος με αυτό εξοπλισμός συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις της Διε- θνούς Σύμβασης.

3. Τέλος, στο Βιβλίο Έρματος καταχωρούνται όλες οι εργασίες που λαμβάνουν χώρα επί του πλοίου και σχετί- ζονται με τη διαχείριση του έρματος.

Άρθρο ενδέκατο Ποινικές και δικονομικές διατάξεις

Με το παρόν άρθρο, προσδιορίζονται τα μέτρα για τον έλεγχο και τη συμμόρφωση των πλοίων ως προς τις α- παιτήσεις της Σύμβασης, που δύναται να λάβει η χώρα μας ως κράτος λιμένα, εφόσον διαπιστωθεί παραβίαση των διατάξεων του παρόντος νόμου. Πιο συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα απαγόρευσης του απόπλου ή του κατάπλου σε πλοία που δε συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της Διεθνούς Σύμβασης. Ωστόσο, κατ’ εξαί- ρεση, δίνεται η δυνατότητα να επιτραπεί ο απόπλους υ- πό προϋποθέσεις, εφόσον αυτή η ενέργεια δεν παρου- σιάζει απειλή κινδύνου για το περιβάλλον, την ανθρώπι- νη υγεία, την περιουσία ή τους πόρους.

Τέλος, προβλέπεται η έκδοση υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των διαδικασιών λήψης και ανάλυσης δειγμάτων έρματος.

Άρθρο δωδέκατο

Στο παρόν άρθρο, αναφέρονται οι κυρώσεις που επι- βάλλονται στους παραβάτες του παρόντος νόμου και πε-

ριγράφεται η διαδικασία άσκησης προσφυγής κατά της απόφασης επιβολής του προστίμου. Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος είσπραξης των επιβαλλόμενων προστίμων και προβλέπεται εξουσιοδοτική διάταξη για την αναπροσαρ- μογή του τιμήματος αυτών.

Εξουσιοδοτικές διατάξεις Άρθρο δέκατο τρίτο

1. Με το παρόν άρθρο, παρέχονται οι αναγκαίες εξου- σιοδοτήσεις για την ενσωμάτωση των τροποποιήσεων και συμπληρώσεων της Διεθνούς Σύμβασης, του Παραρ- τήματος και των Προσαρτημάτων αυτής που υιοθετού- νται σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει το άρθρο 19 της Σύμβασης.

2. Παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και των κατά περίπτωση συ- ναρμόδιο Υπουργό στην έκδοση κοινής απόφασης για την αποδοχή αποφάσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Ορ- γανισμού που αφορούν σε θέματα εφαρμογής της Σύμ- βασης και του εξοπλισμού που απαιτείται να φέρουν τα πλοία σύμφωνα με αυτή.

3. Επιπλέον, παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κωδικοποίη- ση του κειμένου της Σύμβασης.

Έναρξη ισχύος Άρθρο δέκατο τέταρτο

Αναφέρεται στην έναρξη ισχύος του νόμου αυτού που αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυ- βερνήσεως, της κυρούμενης Διεθνούς Σύμβασης από την εκπλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 18 αυ- τής και των τροποποιήσεων της σύμφωνα με το άρθρο 19 αυτής εφόσον δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του άρθρου 36, παράγραφος 2 του Συντάγματος.

Με την πεποίθηση ότι οι διατάξεις της Σύμβασης και του παρόντος σχεδίου νόμου ρυθμίζουν επωφελώς τα θέματα της διαχείρισης του έρματος και των ιζημάτων των πλοίων, υποβάλλουμε το παρόν σχέδιο νόμου στην κρίση της Βουλής και παρακαλούμε για την ψήφισή του.

Αθήνα, 20 Aπριλίου 2017 ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

Ν. Κοτζιάς

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Ευκλ. Τσακαλώτος

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Γ. Σταθάκης

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Στ. Κοντονής ΥΓΕΙΑΣ
Αν. Ξανθός ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ

ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Π. Κουρουμπλής

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Δ. Παπαδημητρίου

ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

Κ. Γαβρόγλου

4

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Σ. Φάμελος

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων που προέρ- χονται από τα Πλοία, 2004 και άλλες διατάξεις

Άρθρο πρώτο
Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης

Κυρώνεται και έχει την ισχύ που προβλέπει το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, που υπογράφηκε στο Λονδίνο, στις 13 Φεβρουαρίου 2004, το κείμενο της ο- ποίας σε πρωτότυπο στην αγγλική γλώσσα και σε μετά- φραση στην ελληνική έχει ως εξής

Top