ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Η ναυτιλία βγήκε κερδισμένη αυτή την εβδομάδα: στο Μέγαρο Μουσικής
εκπροσωπήθηκαν οι παγκόσμιοι κολοσσοί της κρουαζιέρας στο φόρουμ του
“4ο Posidonia Sea Tourism Forum και έδωσαν μηνύματα αισιοδοξίας για το
μέλλον, ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε στη
Ναυτιλιακή Λέσχη στον Πειραιά και έδωσε το περίγραμμα της ναυτιλιακής
πολιτικής του κόμματος του, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης
Κουρουμπλής ζήτησε από τα πολιτικά κόμματα συναίνεση στη διαμόρφωση
εθνικής στρατηγικής στη ναυτιλία, ο υφυπουργός Οικονομίας και
Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας προανήγγειλε συμπράξεις για τα λιμάνια
και ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Ανάπτυξης Γιώργος Τζιάλλας
ανακοίνωσε την επίσπευση της διαδικασίας παραχώρησης των μαρίνων της
χώρας. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης
Κουρουμπλής, τόλμησε και αυτός και τόνισε ότι η κυβέρνηση είναι
διατεθειμένη να δώσει κίνητρα στις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας ώστε
να επενδύσουν σε σχετικά έργα υποδομών στην Ελλάδα και είναι πρόθυμη
να εξετάσει την αξιοποίηση λιμανιών κρουαζιέρας με συμβάσεις
παραχώρησης. Μάλιστα, εξειδικεύοντας την πρόταση του είπε ότι «μια
τέτοιου είδους πρωτοβουλία θα προωθούσε τη συνεργασία των εταιρειών
κρουαζιέρας με την ελληνική κυβέρνηση και θα επιτάχυνε την υλοποίηση
μιας σειράς έργων που διαφορετικά θα απαιτούσαν πολύ μεγαλύτερο
διάστημα μέχρι να ολοκληρωθούν».
Την ίδια ώρα δημοσιοποιήθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα των δέκα
οργανισμών λιμένων της χώρας όπου διαφαίνονται οι προοπτικές των
λιμένων εθνικής σημασίας δεδομένου ότι και τα δέκα λιμάνια ήταν
κερδοφόρα με διορισμένη από την κυβέρνηση διοίκηση, παρά το γεγονός
ότι μόνο οι έξι οργανισμοί λιμένων είχαν αύξηση των εσόδων τους.
Καταλυτική στις εξελίξεις είναι και η απόφαση της κινεζικής εταιρίας
Cosco να επενδύσει και στον τομέα της κρουαζιέρας το ποσό των 294
εκατ. ευρώ την προσεχή πενταετία. Όπως υπογράμμισε η Θεοδώρα Ρήγα,
διευθύντρια σχεδιασμού και μάρκετινγκ του ΟΛΠ στο “φόρουμ των
Ποσειδωνίων” ο στόχος είναι “η αναβάθμιση της υφιστάμενης υποδομής του
και η αύξηση της ανταγωνιστικότητά του στον κερδοφόρο κλάδο
κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου”. Εξάλλου, υποστήριξε ότι η
επένδυση αυτή “θα υποστηρίξει τον τομέα κρουαζιέρας της Ελλάδας, καθώς
περιλαμβάνει την επέκταση του νότιου λιμένα με χωρητικότητα για
τέσσερις νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, άνω των 400
μέτρων, που προορίζονται για πλοία νέας γενιάς, τα σχέδια
περιλαμβάνουν, επίσης, την ανέγερση ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων,
εστιατορίων και άλλων βοηθητικών υπηρεσιών, που αποσκοπούν στο να
καθιερώσουν το λιμάνι του Πειραιά ως κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας στην
Ανατολική Μεσόγειο”.
Ο εκπρόσωπος της κυβέρησης στα θέματα ιδιωτικοποιήσεων, υφυπουργός
Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, επεσήμανε ότι η
ελληνική κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στον στόχο της ενίσχυσης του
θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα μέσω της υλοποίησης δέσμης μέτρων που
περιλαμβάνουν την ιδιωτικοποίηση των μαρίνων στον Άλιμο, τη Χίο, το
Αργοστόλι και την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, βάσει του μοντέλου της
σύμβασης παραχώρησης. Αλλά, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, προς την ίδια
κατεύθυνση κινείται η συνεργασία με τις λιμενικές αρχές σε διάφορες
τοποθεσίες ανά την Ελλάδα για την κατασκευή νέων μαρίνων μέσω του
μοντέλου σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, η οποία θα επιταχυνθεί
φέτος το καλοκαίρι.
Ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Γιώργος
Τζιάλλας στην τοποθέτηση του έδωσε βαρύτητα στη σημασία των συνεργειών
του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση των υποδομών στα
λιμάνια και τις μαρίνες, καθώς και στην πρόθεση των διεθνών ομίλων
κρουαζιέρας να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στη χώρα μας τα
επόμενα χρόνια μέσα από νέες συνεργασίες στρατηγικού χαρακτήρα.
Εξάλλου, ανακοίνωσε με το πιο επίσημο τρόπο ότι το υπουργείο
Τουρισμού, προτίθεται να ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για
την αξιοποίηση υφιστάμενων τουριστικών λιμένων που ήταν μέχρι σήμερα
ανεκμετάλλευτοι, καθώς και για τη δημιουργία νέων υποδομών.
Σημαντική συνεισφορά σε ιδέες και προτάσεις διατύπωσαν και άλλοι
ομιλητές. Ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, Σταύρος Κατσικάδης,
έθεσε το θέμα της ανανέωσης της λειτουργίας των τουριστικών λιμανιών
της και ξεκαθάρισε: «Ένα λογικό και σταθερό φορολογικό και ρυθμιστικό
καθεστώς θα συνέβαλε στην προσέλκυση των επενδύσεων μειώνοντας τους
νομικούς κινδύνους».
Η κρουαζιέρα
Το συμπέρασμα από τη συζήτηση ήταν ότι η μοίρα της Ελλάδας και της
Τουρκίας είναι κοινή και πρέπει να αναζητηθούν λύσεις που να ξεπερνούν
τα προβλήματα από τις πολιτικές και γεωστρατηγικές εξελίξεις στην
περιοχή. Ελπίδα πάντως φαίνεται ότι στην κρουαζιέρα είναι οι Ασιάτες
και κυρίως οι Κινέζοι.
Στον τομέα της κρουαζιέρας ιδιαίτερη έμφαση προκάλεσε όσα είπε ο
αντιπρόεδρος της Royal Caribbean Cruises, Ukko Metsola, ο οποίος
τόνισε ότι συνολικός αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας από την Ασία
έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2012 και η αύξηση αυτή δημιουργεί μια
μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης για τον κλάδο στην Ανατολική Μεσόγειο και
πρόσθεσε: «Η Ασία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά παγκοσμίως και
η Κίνα είναι η κινητήρια δύναμη της αγοράς τουρισμού της ηπείρου με
περίπου 120 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες να συρρέουν σε παγκόσμιους
προορισμούς κάθε χρόνο».
Επίσης, ο Erkunt Öner, από την Ένωση Τούρκων Επενδυτών Τουρισμού,
υπογράμμισε ότι «το καινοτόμο μάρκετινγκ θα μπορούσε να δώσει
απαντήσεις σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη
της Ανατολικής Μεσογείου εξαιτίας της συνεχιζόμενης γεωπολιτικής
αστάθειας». Ο Ε. Öner έκανε ιδιαίτερη αίσθηση όταν πρότεινε τη
δημιουργία ενός Cruise Aegean Forum που θα προβάλλει το κοινό προϊόν
κρουαζιέρας Ελλάδας-Τουρκίας υπό τη θεματική ομπρέλα των «τεσσάρων
θαυμάτων του κόσμου» που θα είχαν ιδιαίτερη απήχηση στους επιβάτες
κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική».
Μιλώντας ο Larry Pimentel, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της
Azamara Club Cruises, τόνισε ότι «οι επιβάτες είναι εκείνοι που
υπαγορεύουν στην ουσία σε ποιες περιοχές θα τοποθετήσουμε τα
κρουαζιερόπλοιά μας, καθώς πρέπει να τα μεταφέρουμε εκεί όπου οι
ευκαιρίες για δημιουργία εσόδων συμβάλλουν στη κερδοφορία της
επιχείρησής μας».
Ο κ. Michel Nestour, αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Διεθνών Λιμένων και
Προορισμών της Carnival Corporation & PLC, υπέδειξε ότι η Ελλάδα
χρειάζεται να δώσει ένα νέο όραμα στην κρουαζιέρα ώστε να
εκμεταλλευτεί την ευνοϊκή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα και τόνισε
χαρακτηριστικά: «Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για την Ελλάδα να
προωθήσει τις ομορφιές της υπόλοιπης χώρας, πέρα από τους διάσημους
προορισμούς, ώστε να εκμεταλλευτεί το τεράστιο δυναμικό της
βιομηχανίας κρουαζιέρας. Οι κορυφαίοι προορισμοί δεν εξαντλούνται στη
Σαντορίνη και τη Μύκονο και η Ελλάδα πρέπει να προωθήσει περισσότερους
προορισμούς, μιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που δεν έχουν
υψηλό κόστος».
Μια άλλη πλευρά του θαλάσσιου τουρισμού έθιξε ο Tom Fecke, Γενικός
Γραμματέας της CLIA Europe, ο οποίος επεσήμανε ότι μόλις το 2% του
παγκόσμιου πληθυσμού έχει ζήσει την εμπειρία της κρουαζιέρας. Αυτό
σημαίνει ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης στην Ασία και
την Κίνα, αλλά, η Ελλάδα, χρειάζεται να επενδύσει στη βελτίωση των
υφιστάμενων υποδομών για να είναι έτοιμη να υποδεχθεί την είσοδο στην
αγορά των νέων πλοίων δυναμικότητας άνω των 4.000 επιβατών. Στην
κατηγορία αυτή θα κατατάσσονται περισσότερα από τα μισά νεότευκτα
πλοία την περίοδο 2020-2026, πρόσθετης δυναμικότητας 230.000
επιβατών».
Ο πρόεδρος και CEO της Grupo Pullmantur, Richard Vogel, τόνισε ότι η
Ελλάδα έχει πολλές ευκαιρίες να αυξήσει τις δυνατότητες homeporting
και τους όγκους των επισκεπτών εφόσον, με σκληρή δουλειά, δώσει νέο
όραμα στο προϊόν της, επενδύσει σε υποδομές και διαφοροποιήσει το
χαρτοφυλάκιο προϊόντων καθώς διαθέτει το πλεονέκτημα της πολιτικής
σταθερότητας.
Επίσης, ο Kristijan Pavic, πρόεδρος της Med Cruise, τόνισε ότι για να
αποκομίσει η Ελλάδα τα οφέλη του επιπλέον όγκου επισκεπτών, θα πρέπει
να αρθούν τα εμπόδια στις υποδομές, ενώ ο Emre Sayin, διευθύνων
Σύμβουλος της Global Ports Holding, τόνισε ότι η έλλειψη
αντανακλαστικών στις πιέσεις που θα δημιουργήσει η αύξηση της
δυναμικότητας θα μπορούσε να αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξη,
εξηγώντας ότι η δυναμικότητα της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας
στην επόμενη πενταετία θα αυξηθεί κατά 42% και επομένως, συνέχισε, οι
επενδύσεις στα λιμάνια είναι σημαντικές για τη βελτίωση της
λειτουργίας τους, την εισροή επιβατών, τις υγειονομικές και άλλες
υποδομές.