ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Οι αυξημένες εισαγωγές άνθρακα στην Ινδία που έφθασαν στους 17,4
εκατ. τόνους από τις ΗΠΑ και σημειώνει ρεκόρ από τον Ιανουάριο του
2015, καθώς και εισαγωγές σιδηρομεταλεύματος της Κίνας από την
Αυστραλία έχουν ωθήσει τη ναυλαγορά σε ικανοποιητικά επίπεδα με
αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη αισιοδοξία για το μέλλον της
παγκόσμιας οικονομίας. Μέσα σε αυτό το σκηνικό οι Έλληνες εφοπλιστές
εξαιρετικά δυναμική κινητικότητα, που περιλαμβάνει και αγορές, αλλά
πωλήσεις πλοίων.
Τα καλά νέα για την οικονομία στηρίζονται στο γεγονός ότι η Ινδία
τετραπλασίασε τις εισαγωγές άνθρακα και αυτό οφείλεται στην απόφαση
της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη χρήση πετρελαϊκού κοκ στο Νέο Δελχί
και στην περιφέρεια προκειμένου να περιορίσει δραστικά την καύση κοκ
και τους επιβλαβεύς ρύπους που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα της
ευρύτερης περιοχής.
Η αύξηση των φορτίων στη διακίνηση άνθρακα σε συνδυασμό με τη μεγάλη
ζήτηση σιδηρομεταλεύματος, αλλά και ξηρού φορτίου από την Κίνα
προκαλεί αισιοδοξία στους αναλυτές ότι οι ναύλοι θα κυμανθούν μέχρι
και το 2018 σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ωφελημένοι από τις μεταφορές
σιδηρεματαλεύματος είναι κυρίως οι εφοπλιστές Πόλυς Χατζηιωάννου και
Σταμάτης Τσαντάνης.
Ωστόσο, υπάρχει εκτίμηση ότι τα μεγάλα πλοία μεταφοράς LPG θα
υποστούν μεγάλη πίεση στους ναύλους, εξ αιτίας της υπερπροσφοράς που
υπάρχει σε αυτή την εποχή. Αντίθετα, τα μικρής χωρητικότητας LPG,
χωρητικότητας μέχρι 5.000 cbm, θα αντέξουν και θα κινηθούν σε υψηλά
επίπεδα.
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι η απόσβεση ενός μεγάλου πλοίου LPG
γίνεται σε 19 έτη, ενώ τα μικρά μόνο σε οκτώ έτη. Η αύξηση στην
παραλαβή των μεγάλων πλοίων LPG που έγινε την προηγούμενη διετία
περίπου κατά 25% προκάλεσαν αναταράξεις στους ναύλους των πλοίων.
Στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων οι μειωμένες ναυπηγήσεις, που
προσεγγίζουν το 58% σε σύγκριση με το έτος 2008 όταν οι παραγγελίες
είχαν φθάσει τα 6,8 εκατ. TEUs, ενώ σήμερα ναυπηγούνται 368 πλοία
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής χωρητικότητας μόνο 2,8 εκατ.
TEUs.
Μέσα στις αντιφατικότητες της ναυλαγοράς οι Έλληνες εφοπλιστές
συνεχίζουν να δρουν με πολύπλευρο τρόπο, αφού η εντυπωσιακή αγορά
έρχεται αντιμέτωπη με την εκκωφαντική πώληση. Απλά, την ώρα που ο ένας
βλέπει ευκαιρία και αγοράζει πλοίο, ο άλλος κατοχυρώνει κέρδη ή
ρυθμίζει τραπεζικές υποχρεώσεις με την πώληση. Έτσι λειτουργεί η
παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά και με αυτή την πρακτική οι Έλληνες
εφοπλιστές διατηρούν επί χρόνια τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο.
Μέσα σε αυτό τοπίο, μία από τις εταιρίες της Αγγελικής Φράγκου, η
Navios Maritime Holdings γνωστοποίησε τα τριμηνιαία οικονομικά
αποτελέσματα για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και παρά το
γεγονός ότι εμφάνισε μικρή αύξηση κύκλου εργασιών, όμως διεύρυνε
τις ζημίες.
Τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκαν σε 120,6 εκατ. δολαρίων
ελαφρώς υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο τρίτο τρίμηνο του 2016,
που ήταν 113,1 εκατ., με ζημίες 28,3 εκατ., έναντι ζημιών 27,5 εκατ.
το 2016. Στο 9μηνο η εταιρεία εμφάνισε έσοδα 334,5 εκατ. με ζημίες
114,3 εκατ. Ωστόσο, η άμεση ρευστότητα της εταιρείας ανήλθε σε 119,2
εκατ., την ώρα που διαχειρίζεται στόλο πλοίων που αποτελείται από 64
πλοία, από τα οποία τα 21 Capesize, 23 Panamax, 18 Ultra Handymax και
2 Handysize, που η συνολική τους χωρητικότητα ανέρχεται σε 6,6 εκατ.
dwt.
Η εταιρεία του Ευάγγελου Πιστιόλη Top Ships, απόκτησε το νεότευκτο
δεξαμενόπλοιο Eco California, που ναυπηγείται στα ναυπηγεία Hyundai
Mipo και η χωρητικότητα του είναι 50.000 dwt, ενώ η παράδοσή του
αναμένεται τον Ιανουάριο του 2019. Η Top Ships κατέβαλε το ποσό των
3,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Επισημαίνεται ότι το νέο πλοίο είναι το
ενδέκατο νεότευκτο που θα παραλάβει η εταιρία σε ένα επενδυτικό
πρόγραμμα που πλησιάζει τα 500 εκατ. δολάρια. Ήδη, η εταιρεία έχει
παραλάβει έξι δεξαμενόπλοια, ενώ θα παραλάβει τους επόμενους μήνες
άλλα τρία πλοία. Ο Ευάγγελος Πιστιόλης δεσμεύθηκε να πωλήσει κοινές
μετοχές αξίας μέχρι και 25 εκατ. δολαρίων που θα διαθέσει για την
αποπληρωμή των νεότευκτων πλοίων.
Εξάλλου, η εταιρία Diana Shipping του Συμεών Παληού χρονοναύλωσε πλοίο
της, κατασκευής 2002, στην εταιρία SwissMarine Services και θα
εισπράττει κάθε ημέρα το ποσό των 13.200 δολαρίων
Από την άλλη προβλήματα αντιμετωπίζει και πάλι ο Γιώργος Οικονόμου με
τις εταιρίες του
Ocean Rig και Dryships, δεδομένου ότι τα οικονομικά αποτελέσματα δεν
είναι ικανοποιητικά. Η
Ocean Rig έχει ζημίες ύψους 234 εκατ. δολαρίων, από 38, 9 εκατ. δολ. που είχε
στο αντίστοιχο περσινό διάστημα. Αλλά ζημίες εμφανίζει και η άλλη
εταιρία του Γ. Οικονόμου
Dryships, που είχε ζημίες 18 εκατ. δολ. στο τρίμηνο, από 5,25 εκατ.
που είχε πέρσι στο ίδιο τρίμηνο.
Η ελληνική ναυτιλιακή Eurotankers, του Ηλία Γκότση, αγόρασε ένα
suezmax από την ισπανική CEPSA και είναι το δεύτερο πλοίο που
προσθέτει στο στόλο του μέσα στον τελευταίο 6μηνο.
Η εταιρία AM Nomikos πώλησε δύο πλοία αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
Η εταιρία εισέπραξε το ποσό των 45 εκατ. δολαρίων πουλώντας τα πλοία
τύπου capesizes Alexandria VII και Rhodes VI
τα οποία είναι κατασκευής 2010 και τα αγόρασε το προηγούμενο έτος από
την χρεοκοπημένη
MEP.
Ο Χάρης Βαφειάς με την εταιρία του Stealthgas χρονοναύλωσε 16 πλοία
τους εξασφαλίζοντας έσοδα 176 εκατ. δολαρίων. Η εταιρία διαχειρίζεται
στόλο από 52 πλοία, ενώ αναμένεται να παραλάβει στις αρχές του
επόμενου έτους άλλα τρία πλοία LPG Carriers. Ωστόσο, η εταιρία παρά
την αύξηση των εσόδων που είχε στο εννεάμηνο και διαμορφώθηκαν στα
115,9 εκατ. δολάρια, είχε ζημίες 2 εκατ. δολάρια.
Επίσης, η Star Bulk του Πέτρου Παππά είχε ζημίες διαμορφώθηκαν στα
7,4 εκατομμύρια δολάρια, αλλά ήταν βελτιωμένα σε σχέση που είχε την
περσινή αντίστοιχη περίοδο που ήταν στα 39,4 εκατ.