Μέχρι τον προσεχή Ιούνιο, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις
πληροφορίες, θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του μετοχικού
πακέτου που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς στην ακτοπλοίκή εταιρεία
Hellenic Seaways. Πληροφορίες αναφέρουν ότι την καλύτερη προσφορά την
έχουν καταθέσει οι Μινωϊκές Γραμμές που ελέγχονται απόλυτα από τον
ιταλικό όμιλο του Εμμανουέλε Γκριμάλντι, ενώ ακολουθούν ένα
αμερικανικό επενδυτικό σχήμα, που κύκλοι της Ακτής Μιαούλη
υποστηρίζουν ότι κρύβονται ελληνικά συμφέροντα που δεν κατονομάζονται
και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος. Οι εξελίξεις στην HSW θα
επηρεάσουν δραματικά τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και
προβλέπεται ότι θα αλλάξει ριζικά ο ελληνικός ακτοπλοϊκός χάρτης στην
περίπτωση που ο Ναπολιτάνος εφοπλιστής εξασφαλίσει τον απόλυτο
έλεγχο της πολύπαθης εταιρείας. Ωστόσο, τίποτα δεν μπορεί να
αποκλειστεί στον υπό εξέλιξη πλειοδοτικό διαγωνισμό δεδομένου ότι ο
ιταλός μεγαλοεφοπλιστής θέτει ορισμένες προυποθέσεις για την αγορά του
πακέτου που διαθέτει η Τράπεζα Πειραιώς στην HSW.
Επισημαίνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές αγόρασαν από μικρομετόχους, τους
τελευταίους μήνες, μετοχές που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 15% του
μετοχικού κεφαλαίου δαπανώντας ένα ποσό που υπερβαίνει τα 30 εκατ.
Ευρώ. Η επιθετική αυτή κίνηση των Μινωικών Γραμμών αύξησε το μερίδιο
στην εταιρεία από το 33,3% στο 48,4%. Υπενθυμίζεται ότι το μετοχικό
κεφάλαιο της HSW ανέρχεται σε 194 εκατ. ευρώ, το οποίο διαιρείται σε
77.615.000 μετοχές. Με βάση την επίσημη ενημέρωση που υπάρχει, η
Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει το 40,44% και οι Μινωικές Γραμμές το 48,4%
της HSW. Με άλλα λόγια, οι μικρομέτοχοι κατέχουν ακόμα ένα 10 – 11%
που στην πλειοψηφία τους συνεργάζονταν με την Τράπεζα Πειραιώς.
Λέγεται ότι το πλειοψηφικό πακέτο της Τράπεζας Πειραιώς είναι 50,80%,
ποσοστό που αμφισβητείται με δεδομένο ότι υπάρχει ένα ποσοστό, γύρω
στο 2%, που δεν παρουσιάζεται στις τελευταίες γενικές συνελεύσεις της
εταιρείας και είναι ικανό, αν συμμετάσχουν υπέρ της μιας ή της άλλης
πλευράς να ανατρέψουν τις ισορροπίες.
Ο όμιλος Γκριμάλντι φαίνεται ότι έχει ένα σημαντικό προβάδισμα για την
απόκτηση της HSW από το γεγονός ότι κατέγραψε εντυπωσιακά οικονομικά
αποτελέσματα το περασμένο έτος, αφού διακίνησε 3 εκατομμύρια επιβάτες
με τα πλοία του ομίλου με τις εταιρείες που ελέγχει, Grimaldi Lines,
Minoan Lines και Finnlines. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης κινήθηκε
στο 25% και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα των εταιρειών να
εκτοξευθούν στα 3 δις ευρώ. Όσον αφορά στο τρέχον έτος προβλέπεται
αύξηση της κίνησης κατά 20% και για το λόγο αυτό ενισχύει ο ιταλικός
όμιλος τις θυγατρικές του εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε
Σαρδηνία, Σικελία, Ελλάδα, Ισπανία, Τυνησία, Μαρόκο και Φινλανδία.
Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή οι επιβάτες στην ακτοπλοία έχουν
μειωθεί κατά 2,5 εκατομμύρια από το 2009 μέχρι σήμερα, αλλά έχουν
βελτιωθεί σημαντικά οι τιμές των καυσίμων που καθιστούν την
εκμετάλλευση των πλοίων περισσότερο αποδοτική. Παράλληλα, οι εταιρείες
κατόρθωσαν και εξορθολόγησαν τα οικονομικά τους και το κυριότερο
εξόφλησαν το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων προς τους ναυτικούς
τους που είχαν συσσωρευεί την τελευταία πενταετία. Οι πιέσεις όμως για
τον ελληνικό ακτοπλοϊκό στόλο είναι μεγάλες από τον εντεινόμενο
ανταγωνισμό από τα αεροπλάνα. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα
πρόσφατα στοιχεία του ΣΕΤΕ για το 2016 είναι αποκαλυπτικά: Η επιβατική
κίνηση στα Δωδεκάνησα μειώθηκε τον περασμένο έτος σε σύγκριση με το
2015, κατά 15,3% και στο Βόρειο Αιγαίο κατά 19,6%, ενώ η συνολική
μείωση κυμάνθηκε στο 1.9%. Η μεγαλύτερη μείωση, κατά 26,6%,
παρατηρήθηκε στη γραμμή Χίος – Μυτιλήνη. Αποδίδεται βέβαια όχι μόνο
στον ανταγωνισμό των αεροπλάνων, αλλά και στην απαγόρευση της
μετακίνησης των προσφύγων και των παρατύπως εισερχομένων στην Ελλάδα
επιβατών. Η πτώση που παρουσιάστηκε στην Κρήτη οφείλεται στη μείωση
του Ηρακλείου (5,1%), καθώς τα Χανιά παρουσίασαν αύξηση 4,4%. Το 2016
οι προορισμοί των Κυκλάδων παρουσίασαν αύξηση: Πάρος-Νάξος-Σαντορίνη
+5,4%, Ραφήνα-Κυκλάδες +4,9% και +1,8% οι Δυτικές Κυκλάδες.
Οι εταιρείες
Οι Μινωικές Γραμμές, μετά την απόφαση του Εμμανουέλε Γκριμάλντι να
αποσύρει τα δύο πλοία από την Αδριατική, έμειναν με δύο πλοία τα οποία
εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Ηρακλείου – Πειραιά, ενώ το ενδιαφέρον
τους έχει επικεντρωθεί στην HSW.
H Attica Group, που ελέγχεται από την MIG που ίδρυσε ο μακαρίτης
Ανδρέας Βγενόπουλος παραμένει ισχυρός “παίκτης” στο Αιγαίο, ενώ με την
κοινοπραξία που έχει κάνει με την ΑΝΕΚ, σε Αδριατική και στην Κρήτη,
διατηρεί υψηλά μερίδια στην ελληνική ακτοπλοία. Δραστηριοποιείται και
στη γραμμή Ισπανία – Μαρόκο, ενώ έχει δείξει ενδιαφέρον για τη γραμμή
Φλώριδα – Κούβα. Η εταιρεία διαθέτει ένα ικανό στόλο, ενώ βρίσκεται
σε φάση συζητήσεων για τη ναυπήγηση ενός πλοίου που θα έχει μεγάλη
μεταφορική ικανότητα σε φορτηγά αυτοκίνητα για την δρομολόγηση του στη
γραμμή Πάτρα – Αγκόνα.
Η ΑΝΕΚ έχει προγραμματίσει αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου 22 εκατ,
ευρώ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος και
για το λόγο αυτό πραγματοποιεί εξ αναβολής γενική συνέλευση των
μετόχων της στις 13 Μαρτίου. Το θέμα της συνέλευσης είναι η έγκριση
για την έκδοση μετατρέψιμου σε μετοχές ομολογιακού δανείου ύψους έως
και 22 εκατ. Ευρώ. Η έκδοση προβλέπει χορήγηση δικαιώματος μετατροπής
των ομολογιών σε κοινές ονομαστικές μετά ψήφου μετοχές της εταιρείας.
Το μετατρέψιμο ομολογιακό προτείνεται να καλυφθεί με ιδιωτικής
τοποθέτηση και με ταυτόγχρονη κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης των
παλαιών μετόχων.
Τέλος, ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος είναι ο ανερχόμενος σημαντικός
πρωταγωνιστής της ελληνικής ακτοπλοίας ο οποίος με τις συνεχείς αγορές
ταχύπλοων επιβατηγών πλοίων κάνει αισθητή την παρουσία του στο Αιγαίο,
ως βασικός πλέον “παίκτης” και δεν αντιμετωπίζεται η εταιρεία ως
συμπληρωματική δύναμη του καλοκαιριού.