ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Θ. Βενιάμης: Φέρτε τα πλοία σας στην ένωση να γίνουμε πιο ισχυροί…
Η είσοδος στο ανώτατο συλλογικό όργανο του ελληνικού εφοπλισμού νέων
φιλόδοξων εφοπλιστών, γόνων παραδοσιακών ναυτιλιακών οίκων,
σηματοδοτεί μια νέα στροφή και ωθεί τον ελληνόκτητο στόλο σε
μεγαλύτερη ανάπτυξη. Η παρουσία του Γιώργου Σ. Λιβανού, του Γιώργου Κ.
Αγγελόπουλου, του Φραγκίσκου Κανελλάκη, γιου του πρώην αντιπροέδρου
της Ένωσης Χρήστου Κανελλάκη και της Άννας Αγγελικούση, του Βασίλη Αν.
Παπαγιαννόπουλου
ακόμα και του γιου του προέδρου της ΕΕΕ Νικολάου Θ. Βενιάμη, είναι μια
έμπρακτη απόδειξη ότι σταδιακά η νέα γενιά εφοπλιστών παραλαμβάνει την
“σκυτάλη” από την παλαιά.
Η ανανέωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και η έκκληση του προέδρου
της κ. Θεόδωρου Βενιάμη να συνεχίσουν οι εφοπλιστές να υποστηρίζουν
τις προσπάθειες και να “εγγράψουν περισσότερα πλοία, γιατί αυτό όχι
μόνον θα δώσει περισσότερη οικονομική ευρωστία στην Ένωση να αναπτύξει
πολυδιάστατες δράσεις προάσπισης και προώθησης των θέσεών της, αλλά
κυρίως θα ενδυναμώσει το κύρος της ως το αντιπροσωπευτικό όργανο της
μεγάλης ναυτιλίας των Ελλήνων” προεξοφλεί ότι στο άμεσο μέλλον “οι
προκλήσεις είναι πολλές και συνεχείς, εντός και εκτός συνόρων”.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θ. Βενιάμης επεσήμανε ότι η παραμένει σε
εκκρεμότητα η πενταετής διερεύνηση του ελληνικού ναυτιλιακού πλαισίου
από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής που ουσιαστικά θίγει τη φορολογία των πλοίων και των
ναυτιλιακών εταιριών, ωστόσο σημείωσε ότι “η συνέχιση της παραμένει
παντελώς άκαιρη δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διανύει μία περίοδο
όπου κύριος στόχος της θα έπρεπε να είναι η προάσπιση, και μάλλον η
ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, καθώς και οι
προοπτικές της έναντι του σκληρού ανταγωνισμού που υφίσταται από
ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης, και στο άμεσο μέλλον ίσως και από
κράτη εντός Ευρώπης”. Πρόσθεσε δε με νόημα ότι η “ Ελληνική Πολιτεία
έχει υποστηρίξει σε κάθε επίπεδο σθεναρά την ελληνική υπόθεση προς
διασφάλιση των θέσεων της ναυτιλίας μας και είμαι αισιόδοξος ότι
είμαστε κοντά στην επίτευξη μιας συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
που θα σέβεται προπάντων τη θεσμική και συνταγματική κατοχύρωση του
ελληνικού νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλίας”.
Η πρόβλεψη του κ.Θ. Βενιάμη ότι “το τρέχον έτος διαφαίνεται μια χρονιά
όπου όλοι οι επιμέρους κλάδοι θα μπορέσουν να επιστρέψουν σε ρυθμούς
ανάκαμψης και κερδοφορίας” προεξοφλεί ενδυνάμωση και της ελληνικής και
ελληνόκτητης ναυτιλίας και το τεκμηρίωσε λέγοντας: “Ήδη, η βελτίωση
στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη, κάνοντας
πολλούς να προβλέπουν ότι το 2018 θα είναι για τα πλοία ξηρού φορτίου
η χρονιά τους, η διόρθωση στα containership έχει ομαλοποιηθεί, αλλά θα
πρέπει κα να σταθεροποιηθεί και αναμένουμε με έντονο ενδιαφέρον πότε
θα έρθει η ανάκαμψη στους ναύλους των δεξαμενοπλοίων, όπου ο κανόνας
της προσφοράς και ζήτησης θα έχει καθοριστικό ρόλο”. Επίσης, τόνισε
ότι “το θετικό αυτό κλίμα και οι προσδοκίες για περαιτέρω βελτίωση της
ναυλαγοράς, οδήγησαν τους συναδέλφους μας σε δυναμική
επαναδραστηριοποίηση και έγκαιρη επανατοποθέτηση στις εξαγορές τόσο
μεταχειρισμένων όσο και σε παραγγελίες νεότευκτων, ακολουθώντας σε
αρκετές περιπτώσεις και τη στρατηγική της πολυδιάσπασης του στόλου
τους σε διαφορετικούς τύπους πλοίων, ώστε να υποδεχθούμε τη νέα
περίοδο με ενισχυμένη τη θέση μας στη διεθνή σκακιέρα”.
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 βρίσκει την ελληνόκτητη ναυτιλία να
διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή
κατάταξη, αφού ελέγχει το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας με
4.800 πλοία, με μερίδιο 30% στα δεξαμενόπλοια, 22% στα bulk carriers,
16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, 15% στα LNG
/ LPG, 11% στα ψυγεία και 9% στα containers. Ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση
αντιπροσωπεύουμε σταθερά το 50% σχεδόν σε dwt του κοινοτικού στόλου.
Ένα πρόσθετεο στοιχείο της ενίσχυσης του ρόλου της ελληνόκτητης
ναυτιλίας αποτελεί το γεγονός ότι το συνάλλαγμα της περιόδου
Ιανουάριος – Νοέμβριος 2017 ήταν 8,33 δισ. ευρώ αυξανόμενο σε ποσοστό
περίπου 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016.
Στις σχέσεις του ελληνικού εφοπλισμού με την Πολιτεία παραμένει
“αγκάθι” το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης και ο κ. Θ. Βενιάμης
επεσήμανε ότι “στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, δυστυχώς πέρασε
άλλη μια χρονιά χωρίς να υπάρξει πραγματική πολιτική βούληση για
ρεαλιστική και ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της” και
συνέχισε: “Προτιμήσαμε λοιπόν να παραμείνουμε παρατηρητές των
εξαγγελιών του Αρμόδιου Υπουργείου, οι οποίες αν και καλοπροαίρετες,
δεν αρκούν ούτε για να αναβαθμίσουν τη ναυτική εκπαίδευση ούτε για να
θεραπεύσουν τις λειτουργικές αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος,
δεδομένης της έλλειψης μη μακροπρόθεσμης προστιθέμενης αξίας αυτών.Η
ΕΕΕ επιπροσθέτως προέβη σε μια πρόταση αναδιαμόρφωσης του συστήματος
λειτουργίας των Επαγγελματικών Ναυτικών Λυκείων προκειμένου να μπορούν
οι απόφοιτοι αυτών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελίσσονται ως
τον βαθμό του Α’ Πλοιάρχου και Α’ Μηχανικού. Σε περίπτωση που υπάρξει
σωστή υλοποίηση της πρότασης αυτής, θα μπορέσει να δοθεί επαγγελματική
διέξοδος σε αρκετούς νέους και παράλληλα θα αυξηθούν οι πηγές
παραγωγής ναυτικών”.